De multimediale tentoonstelling I love Banda en een bijzonder manuscript, de Hikayat van Neirabatij, was t/m 17 juni 2022 te zien in het Erasmus Huis in Jakarta, Indonesië. 

Het Erasmus Huis in Jakarta opent op 23 maart 2022 de tentoonstelling I love Banda, in samenwerking met fotograaf Isabelle Boon en Het Scheepvaartmuseum. De tentoonstelling I love Banda was in 2021 in Het Scheepvaartmuseum te zien en heeft nu de première in Indonesië. Bijzonder onderdeel van de tentoonstelling is een facsimile van de Hikayat van Neirabatij, een verloren gewaand manuscript dat zover bekend de oudst geschreven bron van de orale geschiedenis van de Banda-eilanden is. 

over de tentoonstelling I love Banda

Documentair fotograaf Isabelle Boon richtte haar lens op het Banda van vandaag, een zestal jonge eilandbewoners – met wie zij een bijzondere band opbouwde – spelen de hoofdrol in I love Banda. Beelden uit het persoonlijk leven van de jongeren, het kenmerkende karakter van de eilandengroep en de dynamiek van het publieke leven passeren de revue. Wie langer kijkt, ziet hoe heden en verleden in de beelden een wisselwerking aangaan en een rijkgeschakeerd verhaal vertellen over cultuur, identiteit en religie. Vanuit de belevingswereld, dromen en ambities van Mega Vani, Karis, Ulfa, Ode, Nabila en Nyellow leren we de Banda-eilanden begrijpen als plek in het nu. De handreiking tot verdieping in een beladen geschiedenis is daar, voor wie hem grijpen wil. Naast de tentoonstelling I love Banda komen meer dan vierhonderd foto’s samen in de gelijknamige publicatie.

bijzonder manuscript 

Tijdens de voorbereidingen van de tentoonstelling I love Banda in 2021 viel de aandacht op een bijzonder manuscript in de collectie van Het Scheepvaartmuseum: de Hikayat van M.S. Neirabatij. Het manuscript, een hikayat (verhaal, sage) genoemd, werd in 1922 door Saleh Neirabatij in het Maleis geschreven. Neirabatij was een invloedrijk persoon op het eiland Lontar dat onderdeel is van de Banda-eilanden. Historische bronnen zijn zeer zeldzaam. De hikayat biedt een Bandanees perspectief op de maritieme geschiedenis en is voor zover bekend de oudst geschreven bron van de mondelinge geschiedenis van de Banda-eilanden. Een facsimile van dit manuscript is gelijktijdig met I love Banda in de bibliotheek van  het Erasmus Huis te bewonderen. De transcriptie en samenvatting van het manuscript zijn op de website van Het Scheepvaartmuseum  te raadplegen, zodat belangstellenden van overal ter wereld uit om de hikayat te bekijken. Van de hikayat worden extra facsimile’s vervaardigd, die naast in het Erasmus Huis in Jakarta ook op andere locaties in Indonesië worden aangeboden. Op deze manier is de inhoud van het document ook beschikbaar voor toekomstige generaties in Indonesië. 

Dit onderdeel gebruikt cookies

Accept cookies
Informatie & instellingen

over het Erasmus Huis

De tentoonstelling is te zien in het Erasmus Huis, het cultureel centrum van de Nederland gevestigd op de compound van de Nederlandse ambassade in het centrale hart van Jakarta. Het Erasmus Huis is een ontmoetingsplek voor iedereen: jong, oud en vrij toegankelijk voor iedereen. Met een programmering gericht op performing arts, tentoonstellingen, literatuur, creative industries en erfgoed heeft het Erasmus Huis een reputatie opgebouwd als een levendig en toegankelijk cultureel centrum voor iedereen. Door COVID-19 kunnen bezoekers vanuit heel Indonesië deelnemen aan de activiteiten. Zo is het E-rasmus Huis virtueel toegankelijk met dansoptredens, filmvertoningen en lezingen en zijn tentoonstellingen virtueel te bewonderen via Google Arts en Culture.

over Isabelle Boon

Documentair fotograaf Isabelle Boon (1972) verbeeldt de positieve kracht en bevlogenheid van mensen en hun omgeving. Vanuit reële, veelal kleine alledaagse situaties, vertelt ze het grotere verhaal. Respect, zorgvuldigheid, verbondenheid en wederkerigheid zijn belangrijke kernwoorden voor haar werkwijze, die zich kenmerkt door een sterke persoonlijke benadering. Door aandachtig te kijken en gesprekken te voeren, krijgt Isabelle Boon inzicht in het persoonlijke verhaal van degene die ze voor zich heeft. Boons stijl is puur, direct, intuïtief en dichtbij. Ze maakt zo veel mogelijk gebruik van natuurlijk licht en zoekt naar spontane momenten. Foto’s – altijd in kleur – worden niet of nauwelijks bewerkt. Isabelle Boon werkt in binnen- en buitenland. Haar vorige project ‘Heritage in Transition’, over de invloed van herbestemming van koloniale panden en infrastructuur in de oude stadskernen van Jakarta en Semarang op de huidige bewoners en nieuwe gebruikers, is onder meer geëxposeerd in Kota Tua (Jakarta), Kota Lama (Semarang), Museum Volkenkunde (Leiden) en Museum Sophiahof (Den Haag). 

De impact van de ontmoetingen met jongeren op de Banda-eilanden en het besef dat het koloniale erfgoed een grote rol speelt in de toekomstige ontwikkeling van de eilanden, was de aanleiding voor het project I love Banda. Een deel van de foto’s die in Het Scheepvaartmuseum te zien zijn, waren eerder tentoongesteld in het Hatta-Sjahrir college op Banda Neira.