Met 'Reflectie op het museum' geven hedendaagse kunstenaars hun perspectief op de maritieme geschiedenis aan de hand van een object of thema.

In navolging van dichters Tsead Bruinja, Ellen Deckwitz, Esmay Usmany en kunstenaar en illustrator Tja Ling Hu, is het nu de beurt aan kunstenaar en fotograaf Cigdem Yüksel (1989).

Cigdem Yüksel is opgeleid tot journalist en leerde zichzelf fotograferen. In 2016 won zij de prestigieuze Zilveren Camera. Met Maartje Duin maakte Yüksel de podcast Moslima (VPRO, 2022) over beeldvorming van moslima’s in Nederlandse media.

Cigdem Yüksel maakte deze Reflectie op de tentoonstelling Amsterdam Havenstad (te zien in West, tweede verdieping).

In de jaren '60 en '70 kwamen er arbeidsmigranten in de Amsterdamse haven werken. Vaak kwamen hun vrouwen en gezinnen later ook naar Nederland. Voor de verhalen van deze vrouwen is lang weinig aandacht geweest. Yüksel brengt hun verhalen nu in beeld en laat zien hoe belangrijk vrouwen waren in het (recente) maritieme verleden. Ook toont haar werk de menselijke kant van een ambtelijk begrip als ‘gezinshereniging’.

Twee portretfoto's van moeder en dochter

moeder Menevşe (74)

Yüksel fotografeerde en interviewde moeder Menevşe (74) en dochter Sevgi (47). Menevşe verhuisde in 1971 met twee kinderen van Turkije naar Nederland. Haar man werkte toen al als lasser op de NDSM-scheepswerf in Amsterdam. Menevşe vertelt over haar ontmoetingen met de andere vrouwen en gezinnen van havenmedewerkers: 'We gingen op visite bij elkaar [...] Eens in de twee, drie weken gingen we bij elkaar eten, zitten. En de mannen speelden Rummikub. We zien elkaar nog steeds.'

Op haar beurt vertelt Sevgi over haar moeder: ‘Ik vind mijn moeder een sterke vrouw. We hadden al vier kinderen en woonden ook met vier familieleden. En dan nog werken: twee diensten, ’s ochtends en ’s avonds. Dan denk ik: Wauw…’

dochter Sevgi (47)

Meer weten over deze reflectie? Cigdem Yüksels gedachten zijn opgenomen in de audiotour.