Deze tentoonstelling is een must see volgens o.a. NRC, Volkskrant, Parool, Elsevier, blogs en bezoekers ... ze zeggen het allemaal:
deze tentoonstelling Van de Velde & Zoon móet je gezien hebben.

We zetten met plezier 5 redenen waarom de tentoonstelling Willem van de Velde & Zoon eigenlijk niet te missen is.

1. nooit eerder waren er zoveel werken van de twee Van de Veldes in één tentoonstelling te zien, met bruiklenen van de Nederlandse én Engelse koninklijke verzamelingen, maar ook eigen collectie en bruiklenen van (internationale) musea en privé-bruiklenen.

2. Willem van de Velde de Oude was één van de eerste 'embedded journalists'. Hij voer in een galjoot (klein schip) mee tijdens zeeslagen en deed zo aan live verslaggeving. Tijdens de slag schetste hij wat hij om zich heen zag, om dit later in zijn atelier uit te werken tot prachtige en zeer gedetailleerde penschilderijen. Zie ook dit filmpje (8 min) van Lucas De Man.

3. omdat de Van de Veldes niet alleen de beroemdste Nederlandse zeventiende-eeuwse zeeschilders zijn, maar ook in Engeland furore maakten. Na hun oversteek in 1672 -om voor het Engelse hof te gaan werken- maakten vader en zoon ook in Engeland blijvende indruk. Zo riep de bekende 19e-eeuwse Britse schilder William Turner bij het zien van een werk van Van de Velde de Jonge: "This made me a painter".

4. omdat de twee enorme wandtapijten (de zogenaamde 'Solebay wandtapijten') nu voor het eerst te zien zijn, sinds Het Scheepvaartmuseum deze in 2020 aankocht

5. de audiotour waarin je van Lucas De Man en een aantal uiteenlopende gasten meer hoort over details zoals het weerbeeld, de vlaggen of de schepen. Of je kunt naar de muziek-tour luisteren terwijl je naar de werken kijkt: hoe kijk je dan?

En nog vele andere redenen ... We zijn ook benieuwd waarom jij naar de tentoonstelling bent gegaan - laat je het ons weten? Bijv. via onze social media kanalen.

Wil je meer weten over de achtergrond van de Van de Veldes? Klik dan hier. En lees hier die prachtige recensies over de tentoonstelling Van de Velde & Zoon