Tachtig jaar na de tewaterlating op 8 september 1938, spreekt het passagiersschip Oranje door zijn iconische status en zijn veelbewogen geschiedenis nog steeds tot de verbeelding. Begonnen als lijndienst tussen Indonesië en Nederland, maar door de Tweede Wereldoorlog al snel met een ander doel ingezet.

De doop van het passagiersschip Oranje op 8 september 1938 door koningin Wilhelmina is een enorme happening. Na de doop zou het schip soepel het IJ in moeten glijden, maar er gebeurde niets...

Dit onderdeel gebruikt cookies

Accept cookies
Informatie & instellingen

De tentoonstelling 'ms Oranje | koers gewijzigd' is opgebouwd uit twee delen. Het belicht zowel de geschiedenis van het schip als persoonlijke verhalen van 'gerepatrieerden'.

wat is er te zien?
De tentoonstelling, opgebouwd uit twee delen, belicht zowel de geschiedenis van het schip als persoonlijke verhalen van 'gerepatrieerden'.

voor wie is deze tentoonstelling?
Deze tentoonstelling is voor kunst- en cultuurhistorisch geïnteresseerden.

waar in het museum is de tentoonstelling?
Je vindt de tentoonstelling over ms Oranje; Koers gewijzigd in de Noordvleugel van het Scheepvaartmuseum.

ms Oranje het grootste, mooiste en snelste passagiersschip

In april 1937 begon, onder leiding van scheepsbouwkundig ingenieur en ontwerper ir. Huibert Nicolaas Prins, de bouw van het passagiersschip ms Oranje. Anderhalf jaar later was het zeer luxe schip klaar. Het kan wel gezegd worden dat de ms Oranje het grootste, mooiste en snelste passagiersschip is dat ooit op een Amsterdamse werf werd gebouwd. Dit bijzondere schip bood ruimte voor maar liefst 700 passagiers. Ook ontbrak het niet aan vermaak, aan boord waren een bioscoop en een zwembad. Het ms Oranje zou gaan dienen als lijndienst tussen Nederlands-Indië en Nederland. Normaal gesproken zou deze reis een maand duren, maar dankzij de krachtige dieselmotoren voer de Oranje in drie weken naar Nederlands-Indië!

van passagiersschip naar hospitaalschip

Op 4 september 1939 begon het schip aan haar eerste tocht, echter werd deze direct afgebroken. De Tweede Wereldoorlog brak uit, waardoor het gevaar voor mijnen op de Noordzee groot was. De koers van de ms Oranje veranderde daarom naar Sydney. Hier werd het omgebouwd tot hospitaalschip en vervoerde in totaal 32.461 gewonde soldaten. Na de oorlog bracht de Oranje velen ex-gedetineerden en geallieerde soldaten terug naar huis. Na bijna 7 jaar keerde het schip weer terug naar haar thuishaven in Amsterdam en werd de Oranje in oude staat hersteld. Echter was de lijnvaart al lang niet meer zo populair als het ooit geweest was. Tussen 1945 en 1965 diende het schip als passagiersschip voor repatrianten en bracht het ongeveer 300.000 Indische Nederlanders naar hun nieuwe vaderland.

tot en met 18 juli 2019

De tentoonstelling 'ms Oranje | koers gewijzigd' was tot en met 18 juli 2019 te zien in Het Scheepvaartmuseum en wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het VSB Fonds, de BankGiro Loterij en Zabawas. 

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, het VSBfonds en Zabawas.

Het Scheepvaartmuseum maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees onze cookieverklaring.