De tentoonstelling ‘ms Oranje | koers gewijzigd’ vormt de basis voor het gelijknamige boek dat in september verschijnt. De catalogus, die dit jaar wederom is ontwikkeld door Het Scheepvaartmuseum, neemt u als lezer mee in de levensloop van dit prestigieuze schip dat tijdens zijn leven verschillende functies aan heeft genomen.

Recensie ms Oranje | koers gewijzigd - het boek: "Boeiend stuk Nederlandse maritieme geschiedenis, zeer mooi uitgegeven" ★★★★ - Lees de complete recensie

Waar het schip zijn carrière begon op de lijndienst naar Nederlands-Indië vroegen veranderingen op het politiek toneel en oorlogsdreiging het schip al snel van koers te veranderen. Het schip werd verbouwd en diende tijdens de Tweede Wereldoorlog als een drijvend hospitaal dat gewonde Australische en Nieuw-Zeelandse soldaten van het Noord-Afrikaanse front weer veilig thuis bracht. Na de bevrijding van Nederlands-Indië en de hierop volgende Indonesische Onafhankelijkheidsstrijd is de Oranje vervolgens ingezet voor de ‘repatriëring’ van Indische Nederlanders. De reis naar het vaderland maakte op veel passagiers een blijvende diepe indruk.

Na deze onstuimige periodes komt de Oranje in rustiger vaarwater terecht in de rol van cruiseschip. Deze recreatieve reizen blijken de concurrentie met de vliegtuigindustrie niet aan te kunnen en het schip wordt verkocht aan een Italiaanse rederij waarna het een noodlottig einde wacht. Naast de indrukwekkende levensloop van het schip en zijn gasten wordt ingegaan op het ontwerp, de techniek, de fraaie inrichting, de promotie, de gasten aan boord en de aanvaring met het passagiersschip Willem Ruys op open zee.

ms Oranje | koers gewijzigd

Aan het boek, onder redactie van Sarah Bosmans en Sara Keijzer, werkten gerenommeerde auteurs als historica Dr. Anita van Dissel, gelieerd aan de Universiteit van Leiden, Dr. Stephan Gapps van het Australian National Maritime Museum, Wim Grund, fellows en conservatoren van Het Scheepvaartmuseum mee. Ook maakt de lezer kennis met karakteristieke oud-medewerkers van het schip naar aanleiding van interviews afgenomen door Marleen Stavenuiter. De persoonlijke verhalen van deze voormalige bemanningsleden geven een uniek kijkje in het leven aan boord destijds. Het boek is te bestellen via uitgeverij WBooks en leden kunnen de catalogus begin september op de mat verwachten.

Klik hier voor een kijkje in het boek.

Namens auteurs en redactie, veel leesplezier.