Met deze rabarbercake van chef-kok Ralph Dahlhaus haal je niet alleen een stukje van Het Scheepvaartmuseum in huis, maar ook een baksel met duurzame lenteproducten.

Rabarber kan wat wrang zijn van smaak. Sommige mensen vinden dit juist heel fijn, anderen eten het daarom liever niet. Als je tot die laatste categorie behoort moet je juist nu, in april, met rabarber gaan koken. De allereerste oogst die nu in de winkels ligt, is veel minder wrang dan de rabarber die er in juni, aan het einde van het seizoen, ligt.

Rabarber is al meer dan 5000 jaar bekend, al was dat vooral als medicijn. Pas rond 1600 ontdekte de botanicus van koning Charles I van Schotland, Engeland en Ierland, dat de steel eetbaar is. In Engeland is het toen een populaire groente geworden. Vooral de rhubarb pie is daar klassiek, vaak met aardbeien en clotted cream. In Nederland wordt rabarber pas sinds de 20e eeuw als groente gegeten.

In onderstaand recept maken we een rabarbercake. Mocht je het toch nog een beetje eng vinden qua smaak, dan kun je de helft van de rabarber vervangen door aardbeien.

"Mocht je het toch nog een beetje eng vinden qua smaak, dan kun je de helft van de rabarber in deze taart vervangen door aardbeien."

Ingrediënten

• 150 + 50 gram suiker
  • 150 gram boter op kamertemperatuur
  • 3 scharreleieren
  • 100 ml volle yoghurt (of Griekse )
  • 2 theelepel bakpoeder
  • 300 gram patentbloem (en een beetje extra om de schaal te bloemen)
  • 400 gram rabarber schoon (ongeveer 500 gram vuil)
  • Eventueel 1 theelepel vanille of amandelaroma

"De rabarber die nu in de winkels ligt, is veel minder wrang dan die in juni, aan het einde van het seizoen in de schappen te vinden is."

Bereiding

• Mix de boter en 150 gram suiker tot het romig is en de suiker opgelost.
  • Voeg de eieren één voor één toe en eventueel de vanille- of amandelextract. Maak je geen zorgen als het lijkt of het beslag gaat schiften, dat kan gebeuren door temperatuurschommelingen, dit geeft niets.
  • Voeg nu de volle yoghurt toe, je zult zien dat het beslag nu ook weer wat gladder wordt
  • Meng nu met een spatel de bloem en bakpoeder door het beslag. Doe dit in drie keer, dan mengt het veel makkelijker
  • Was de rabarber en snij in kleine stukjes
  • Meng de rabarber met 50 gram suiker
  • Vet de schaal in en bloem de schaal. Klop overtollig bloem uit de schaal.
  • Giet nu het beslag in de taartvorm
  • Bedek met de rabarber
  • Bak de cake af in een voorverwarmde oven op 170° Celsius , ongeveer 50 minuten.

"Maak je geen zorgen als het lijkt of het beslag gaat schiften, dat kan gebeuren door temperatuurschommelingen, dit geeft niets."

Je kunt de cake zowel warm als koud eten. Deze is erg lekker met slagroom en/of vanille-ijs! Als je rabarber over hebt zoals ik dat had, dan kun je er heel makkelijk compote van maken. Dat is lekker in je yoghurt of vla, maar je kunt het ook bij je (ontbijt) cereals eten.

Snij de rabarber fijn. Voor 300 gram rabarber gebruik je 50 ml water en 50 gram suiker. Breng dit samen aan de kook en laat 10-15 zachtjes door pruttelen. Ik zelf doe het dan in de blender voor een fijne (en mooi roze) compote. Gewoon grof kan natuurlijk ook. In een schone pot blijft dit in een koelkast zeker een week goed.

Ralph Dahlhaus is chef-kok bij Het Scheepvaartmuseum. Met zijn recepten kun je meekoken volgens de eetcultuur 'Dutch Cuisine': smaakvol, duurzaam, veelzijdig, eerlijk en seizoensgebonden.