De Raad van Toezicht van Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam heeft besloten de heer Michael Huijser per 1 juli 2016 te benoemen tot algemeen directeur van Het Scheepvaartmuseum.

Michael Huijser (1967) is ruim 20 jaar werkzaam in de internationale kunst- en museumwereld. Eerder was hij onder meer directeur van Het Rembrandthuis, het Zuiderzeemuseum en manager van de kunsthal Manarat al Saadivat in de Verenigde Arabische Emiraten. Ook was hij een van de initiatiefnemers van de internationale kunstbeurs Art Rotterdam. Huijser: ’Het Scheepvaartmuseum behoort met zijn collectie tot de wereldtop. De komende jaren ligt de uitdaging om het maritieme verhaal van toen, nu en wat gaat komen op een verrassende en innovatieve manier te vertellen. Ik heb er zin in om hieraan mee te werken.’

Met de benoeming van Michael Huijser wordt Hans Gerson opgevolgd, die sinds februari 2016 de rol vervulde als interim directeur van Het Scheepvaartmuseum.

Wopke Hoekstra, voorzitter Raad van Toezicht van Het Scheepvaartmuseum: ’Als Raad van Toezicht zijn wij zeer verheugd dat Michael Huijser de nieuwe directeur van Het Scheepvaartmuseum wordt. Met zijn inhoudelijke kennis, sociale vaardigheden en drive heeft hij alles in huis om met het museum de volgende fase in te zetten.’

Maarten Feilzer, voorzitter Raad van Toezicht Het Rembrandthuis: ''Michael Huijser is de afgelopen jaren van grote betekenis geweest voor het Rembrandthuis. Wij vinden daarom het erg jammer dat hij vertrekt. We zijn blij dat we met Het Scheepvaartmuseum goede afspraken over de overgang hebben kunnen maken en we wensen Michael veel succes in zijn nieuwe rol.''