In 2019 verlegde Het Scheepvaartmuseum zijn koers. Onder het nieuwe motto ‘water verbindt werelden’ maakte het museum een vernieuwingsslag waarbij er meer nadruk ligt op de collectie, onderzoek en het gebouw.

Het museum opende twee nieuwe vaste presentaties, realiseerde urgente tijdelijke tentoonstellingen, zorgde voor een herinrichting van het centrale plein en kreeg een geheel nieuwe huisstijl. Het resultaat: een hoge bezoekwaardering van 8,4 en een 10% stijging in volwassen bezoekers met een Museumkaart. De stijging van volwassen Museumkaarthouders is te herleiden naar de opening van de nieuwe Hoofdgalerij en de tijdelijke tentoonstellingen Strijd om het IJs en Rijzend Water.

In 2019 verlegde Het Scheepvaartmuseum zijn koers. Het resultaat: een hoge bezoekwaardering van 8,4 en een 10% stijging in van volwassen bezoekers met een museumjaarkaart.

Informatie & instellingen

Primeur in 2020

In 2020 is Het Scheepvaartmuseum van plan om de stijging van Museumkaarthouders en cultuurliefhebbers door te zetten. In oktober 2020 opent de tentoonstelling over Willem van de Velde de Oude en zijn zoon Willem van de Velde de Jonge. Zij waren toonaangevend in de zeventiende-eeuwse zeeschilderkunst en inspireerden vele generaties schilders na hen. De tentoonstelling gaat in op het persoonlijke verhaal van het internationaal opererende familiebedrijf van de Van de Veldes, hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten, hun vakmanschap en bovenal hun uitmuntende artistieke vaardigheden als kunstenaars. Met deze tijdelijke tentoonstelling brengt het museum een absolute wereldprimeur. Nog niet eerder was er een oeuvretentoonstelling van deze schilders te zien.