Op 1 november ontving Het Scheepvaartmuseum de winnaars van de Battle georganiseerd door de Plastic Whale Foundation, een creatief idee om school plasticvrij te maken.

Groep 7 en 8 van diverse basisscholen uit Leiden, Den Haag, Haarlem en Rotterdam deden mee aan de Battle van de Plastic Whale Foundation. Ze haalden niet alleen 1084 kilo zwerfafval uit de natuur, maar bedachten ook ieder een creatief idee om school plasticvrij te maken.

De winnaars zijn kinderen uit groep 8 van basisschool De Parkiet uit Den Haag. Zij bedachten om op vaste basis met andere klassen op pad te gaan voor een clean-up om ze te leren dat zwerfafval niet in de natuur hoort én zo hun steentje bij te dragen aan een plasticvrij milieu.

In totaal zijn 1000 leerlingen uit de steden Leiden, Haarlem, Rotterdam en Den Haag door de inzet van de Plastic Whale Foundation geïnspireerd en gemotiveerd geraakt door de Battle, een vijf weken durend lesprogramma waarbij de kinderen zelf afval op land en uit het water opruimden.

De winnaars van de Battle

Basisschool de Parkiet, Den Haag

Sarah de Beurs, directeur van de Plastic Whale Foundation: “Het is werkelijk geweldig om te zien hoe maar liefst 1000 kinderen zich de afgelopen weken hebben ingezet voor plasticvrij land en water. Hun enthousiasme is aanstekelijk en motiverend. Als je alle ideeën ziet die zijn ingediend, dan ben ik ontzettend trots. Het zijn allemaal winnaars! Ik ben hen en hun docenten heel erg dankbaar dat zij aan ons programma hebben deelgenomen.

De Plastic Whale Foundation en Het Scheepvaartmuseum werken al een aantal jaar samen rondom plasticvis-uitjes voor bezoekers tijdens de zomervakantieprogrammering en de jaarlijkse publieke evenementen van de Plastic Whale Foundation om met zo veel mogelijk mensen in Amsterdam de grachten schoonmaken. Beide organisaties werken nu aan een structurele samenwerking met een gezamenlijk educatieprogramma waarmee in het voorjaar wordt gestart. De winnaars van de Battle krijgen daar al een klein voorproefje van tijdens de prijsuitreiking van de Battle.

“De samenwerking met de Plastic Whale Foundation valt binnen onze doelstelling een duurzaamheid museum te zijn. Wij zijn ons erg bewust van de klimaatcrisis en de gevolgen van de stijgende zeespiegel en de plastic soep. Door middel van programmering en educatieve projecten zorgen wij voor meer betrokkenheid en een groter bewustzijn rondom deze onderwerpen bij onze doelgroepen. Wij zijn daarom erg blij met de samenwerking met de Plastic Whale Foundation.” aldus Michael Huijser, directeur van Het Scheepsvaartmuseum.