Elk jaar verrast Het Scheepvaartmuseum bezoekers met nieuwe, prikkelende en spraakmakende onderwerpen. Kleine en grote, tijdelijke en vierjaarlijkse tentoonstellingen wisselen elkaar af en in de kleinere researchlabs wordt de diepte ingegaan op onderwerpen die meer uitleg verdienen. Zo is een bezoekje aan het museum elke keer weer anders. Het Scheepvaartmuseum presenteert de programmering voor de komende jaren.

2019 - poolexpedities | het water tot de lippen

Willem Barentsz wist het zeker: er moest via de Noordpool een vaarroute naar China zijn. Na drie mislukte pogingen en een maandenlange stranding op Nova Zembla werd de handdoek in de ring gegooid. De noordoostroute werd afgeschreven en ook de Nederlanders zeilden net als de Portugezen zuidwaarts richting Azië via Kaap de Goede Hoop. Wie had ooit gedacht dat Barentsz vierhonderd jaar later toch gelijk zou krijgen? De zeespiegel stijgt, het poolijs verdwijnt. De meest uiteenlopende flora en fauna, die in negentiende-eeuwse scheepjournaals vol verwondering en ongeloof werd beschreven, zijn vandaag de dag kwetsbaarder dan ooit. Het waren de pioniers uit onze geschiedenis die de pool ontdekten en haar geheimen bloot legden. Welke kansen zullen er nog meer onder het ijs vandaan komen en hoe vormt dit de politieke wereld van morgen?

2021 - Van de Velde | oorlog op zee door de ogen van vader en zoon

De zeventiende eeuw kende uitzonderlijke schilders die zich toelegden op het schilderen van het leven op zee. Naast visserij en koopvaart zorgde vooral de oorlogsvoering op zee voor inspiratie en imposante plaatjes. Maak kennis met vader en zoon Willem van de Velde; de grootste maritieme schildertalenten uit de Gouden Eeuw van de scheepvaart. Hun werken behoren tot de meest indrukwekkende doeken waarop zeeslagen, schepen en vrede en oorlog tot uitdrukking komen. Het waren kunstenaars voor prominente afnemers door heel Europa, waaronder het Engelse hof, Hollandse Admiraliteiten en de Medici. Ze waren ook 'oorlogsverslaggevers': door mee te gaan aan boord bij admiralen en informatie uit eerste hand te verwerken op doek, kunnen hun schetsen en schilderijen als geschiedenisbron bestudeerd worden. Het talent van Willem senior stopte niet bij schilderijen. De gigantische pentekeningen met minuscule details die hij maakte waren zo nauwkeurig dat het bijna foto's leken. Vader en zoon Van de Velde leverden absolute meesterwerken. En wist je dat het liefdesleven van Willem senior al net zo bont was als zijn imposante doeken? Deze tentoonstelling is een ode aan de familie Van de Velde.