Op vrijdag 7, zaterdag 8 en zondag 9 oktober ligt Clipper Stad Amsterdam afgemeerd bij Het Scheepvaartmuseum, waar het schip in 1998 en 1999 is afgewerkt.

Kijk aan boord van gastschip Clipper Stad Amsterdam

Clipper Stad Amsterdam, bekend van SAIL 2015 en in 1997-2000 gebouwd op initiatief van Randstad Holding en de Gemeente Amsterdam, is gemodelleerd naar het koopvaardijschip De Amsterdam uit 1854. Het schip gaat terug op 19de-eeuwse bouwtekeningen en werd gebouwd op de Amsterdamse Oranjewerf door werkloze schoolverlaters.

Een jaar na haar doop won zij al de prestigieuze Cutty Sark Tall Ships Race. In 2009 reisde de Stad Amsterdam voor de VPRO gedurende acht maanden in het spoor van de Beagle, het legendarische schip van Charles Darwin.

Uitsluitend met een rondleiding

Op basis van kleinschalige rondleidingen is Clipper Stad Amsterdam (met geldig museumentreebewijs) gratis toegankelijk op:

• Vrijdag 7 oktober: 12.00-15.30 uur (laatste rondleiding start om 15.00 uur). Let op; geldig legitimatiebewijs, museumentreebewijs en reserveren op de dag zelf in het museum verplicht.
  • Zaterdag 8 oktober: 10.00-16.30 uur (laatste rondleiding start om 16.00 uur). Let op; geldig legitimatiebewijs, museumentreebewijs en reserveren op de dag zelf in het museum verplicht.
  • Zondag 9 oktober: 10.00-16.30 uur (laatste rondleiding start om 16.00 uur). Let op; geldig legitimatiebewijs, museumentreebewijs en reserveren op de dag zelf in het museum verplicht.

De rondleidingen starten ieder kwartier en duren 30 minuten.

Algemene voorwaarden: ISPS – code

Clipper Stad Amsterdam heeft een ISPS-code (de Internationale code voor de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten). Deze is verplicht voor alle schepen op internationale reizen met meer dan 500 GT. Niet alleen schepen maar alle bedrijven in de haven in contact komen met de schepen moeten aan de ISPS-code voldoen. Om die reden is het schip niet openbaar toegankelijk, maar uitsluitend met een rondleiding op specifieke tijden.

Voorafgaande aan betreding van het schip gelden de volgende regels:

• Identificatie is te allen tijde verplicht met een geldig identificatiebewijs (=een geldig paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM).
  • Kinderen jonger dan 14 jaar worden uitsluitend toegelaten onder begeleiding van een volwassene met een geldig identificatiebewijs.
  • Het is niet toegestaan om handtassen of andere bagage mee aan boord te nemen. Deze kunnen opgeborgen worden in een locker in het museum.
  • Men dient zich op verzoek te onderwerpen aan controle door een medewerker van de beveiliging.

Prijs

Deelname is gratis! Wel moet je in het bezit zijn van een geldig museumentreebewijs.

Denk hier dus aan:

• Op 7, 8 en 9 oktober 2016
  • Vrijdag 7 oktober: van 12.00 tot 15.30 uur
  • Zaterdag 8 en zondag 9 oktober: van 10.00 tot 16.30 uur
  • Locatie: Het Scheepvaartmuseum
  • Geldig legitimatiebewijs kunnen tonen
  • In het bezit zijn/kopen van een museumentreebewijs
  • Op de dag zelf verplicht reserveren voor een gratis rondleiding
  • Iedere 30 minuten is er een rondleiding