Van de Eiffeltoren tot Times Square en de Martinitoren; zaterdagavond gaat om half negen wereldwijd op heel veel plekken het licht uit voor Earth Hour.

In Nederland hult dit jaar een recordaantal gebouwen zich in de duisternis. Earth Hour is in het leven geroepen om te laten zien dat we meer moeten doen tegen klimaatverandering en bescherming van de natuur. De actie wordt georganiseerd door het Wereld Natuur Fonds. Het Scheepvaartmuseum is trotse partner van het WNF. Samen hebben wij gewerkt aan de tentoonstelling over de walvis die tot zestien augustus te zien is in Het Scheepvaartmuseum.

Nationale switch off moment

Het moment waarop zaterdag het licht daadwerkelijk uit gaat, wordt het ’nationale switch-off moment’ genoemd. En dat is dit jaar bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam! WNF-ambassadeur André Kuipers komt in eigen persoon het licht uit doen van ons prachtige pand. Dit trekt een hoop bekijks. Kijk je mee vanaf de bank? Het journaal zal getuige zijn van het moment dat André Kuipers op de grote knop drukt. Op het moment dat Het Scheepvaartmuseum en het VOC Schip zich in duisternis hullen, gaan ook de lichten uit van tientallen andere markante bouwwerken in Nederland.

Duurzaam licht

Even na half negen vertrekt er vanaf Het Scheepvaartmuseum een rondleiding onder begeleiding van een enthousiaste gids richting de oude wijk van Michiel de Ruyter. Deze stadswandeling is extra bijzonder omdat de stad donker is en de deelnemers lopen met een duurzaam solar lampje, genaamd de ’WakaWaka’. Dit lampje wordt ingezet in veel kwetsbare gebieden in de wereld waar licht en voorzieningen minder vanzelfsprekend zijn dan in Nederland.