Het Scheepvaartmuseum is zeer verheugd met twee nieuwe aanwinsten. Het familieportret van Otto van Vollenhoven, zijn vrouw en zijn dochter. En een bijzonder walvisglas uit de 18de eeuw. Hieronder lees je meer over deze aanwinsten.

Familieportret

Het betreft een familieportret van Otto van Vollenhoven, zijn vrouw Apollonia Bogaert en hun docht Maria. Op de achtergrond van dit schilderij is een oorlogsbodem van de Amsterdamse Admiraliteit te zien. Van Vollenhoven was ’Kapitein geweldige’ van de Admiraliteit. 'Geweldige' heeft hier de betekenis van 'gevolmachtigde', ook wel provoost-generaal of generaal geweldige genoemd. De geweldige droeg zorg voor de bemanning: dat niemand achterbleef wanneer het schip ingescheept werd en dat zij geen ongeregeldheden veroorzaakten, daarnaast was hij belast met de zorg voor en herplaatsing van de krijgsgevangen. Afbeeldingen van personen, zoals zeelieden, werfpersoneel en binnenvaartschippers, vormen een aandachtspunt bij onze collectievorming. Daarom zijn we zeer blij met de aankoop van dit familieportret, waarmee we de Admiraliteit van Amsterdam letterlijk een gezicht kunnen geven.

Walvisglas

De glascollectie is opnieuw verrijkt met een bijzonder walvisvaartglas. De gegraveerde voorstelling wordt gedomineerd door drie grote walvisvaarders die gelijkmatig rondom de kelk zijn verdeeld. Hiertussen zijn aan de horizon nog drie walvisschepen van verschillende grootte gegraveerd, waardoor het geheel een prachtige dieptewerking krijgt. Op de spiegel van een van de grote walvisvaarders is de scheepsnaam D'Iohannes te lezen. Het schip heeft een drijvende, dode walvis op sleeptouw. Langszij van een ander schip wordt een walvis afgespekt. Langs de bovenrand van het glas staat gegraveerd: 't Welvaaren van de Heere Gecommiteerdens van de Groenlandse en Straatdavidse Visschery.

Tijdens maaltijden met een wat plechtiger karakter werd na het uitspreken van heilwensen gedronken uit dit soort gelegenheidsglazen, waarbij de gravure als devies gold voor de betreffende wens. Deze heildronken vonden zowel in de privésfeer als in de publieke sfeer plaats. Meestal refereren de opschriften op de walvisvaartglazen aan het welvaren van een bepaald schip, commandeur of de walvisvisserij in zijn algemeen. Er werd een heildronk uitgebracht op een goede vangst, bij de afrekening of na thuiskomst met een rijke lading. Dit huidige walvisvaartglas wijkt hiervan af aangezien op het welvaren van de gecommitteerden wordt gedronken. De heren spraken dus een heilwens op elkaar uit, met als onderliggende gedachte ongetwijfeld de hoop op een goed vangstseizoen.