Ook dit jaar deed er weer een team van de TU Delft mee aan de DONG Energy Solar Challenge. Dit wereldkampioenschap voor op zonne-energie aangedreven boten wordt iedere twee jaar georganiseerd. Voor elke editie ontwikkelen studenten een nieuwe boot. De Solar Boat uit 2012 is door de TU Delft aan Het Scheepvaartmuseum geschonken.

Een race op zonne-energie

In 2005 richtte een aantal studenten Maritieme Techniek het TU Delft Solar Boat Team op om met een zonneboot deel te nemen aan de Frisian Solar Challenge, nu de DONG Energy Solar Challenge genoemd. In zijn debuutjaar ging het TU Delft Solar Boat Team meteen met de eerste prijs naar huis, en het jaar daarop ook. Sinds 2006 wordt de race iedere twee jaar georganiseerd. Voor iedere editie van de wedstrijd wordt een nieuw team van circa dertig mannen en vrouwen samengesteld. De nieuwe ploeg borduurt voort op de kennis en ervaring van de vorige. De studenten komen van bijna alle faculteiten van de TU Delft, zodat alle disciplines vertegenwoordigd zijn.

Draagvleugelboot

Door deze race te winnen willen de studenten laten zien wat er met zonne-energie allemaal mogelijk is. Daarnaast wil elk team de zonneceltechniek verder verfijnen door een zo innovatief mogelijke boot te ontwerpen en te bouwen. In 2010 werd overgestapt van een conventionele monohull naar een romp met draagvleugels. De draagvleugels zorgen ervoor dat de boot, wanneer een bepaalde snelheid is bereikt, uit het water getild wordt. Dit vermindert de weerstand en vergroot de snelheid; met hetzelfde vermogen kan ongeveer anderhalf keer sneller gevaren worden. Het team van 2012 ging op deze ingeslagen weg voort en ook de boot van 2014 is uitgerust met het draagvleugelsysteem.

De zon heeft de toekomst

Niemand kan precies voorspellen hoe het afloopt met de toepassing van zonne-energie als vervanger van fossiele brandstoffen. Voor de verwarming van huizen begint de techniek al serieuze vormen aan te nemen. Auto's en schepen laten voortbewegen door middel van zonne-energie bevindt zich nog in het experimentele stadium. Maar zonnepanelen aan boord voor het opwekken van nevenstroom is al een zeer alledaags beeld in havens! Dus of deze nieuwe aanwinst voor de vaartuigencollectie over honderd jaar bekeken wordt als experimenteel incident of als iets heel gewoons, dat weten we nog niet. Hoe dan ook, Het Scheepvaartmuseum heeft in ieder geval alvast deze prachtige zonneboot in de collectie opgenomen. De Solar Boat is onderdeel van de collectie maar momenteel niet te zien in Het Scheepvaartmuseum. De boot zal in de toekomst deel uit gaan maken van vernieuwende tentoonstellingen.

Kenmerken van de Solar Boat

Afmetingen: