Een memorabele mijlpaal: begin april draait Het Scheepvaartmuseum de gaskraan dicht. Het historisch oude pand met een vloeroppervlak van maar liefst 16.700m2 maakt hiermee een grote stap op duurzaamheidsgebied. De reis naar een duurzaam verwarmd pand startte in 2019.

In 2019 is de enorme gasgestookte ketel uit het museum gehaald, die zorgde voor verwarming en warm water. Ter vervanging van de oude ketel zijn als tijdelijke voorziening een aantal kleine Hr-ketels terug geplaatst samen met een grote gasboiler voor de warm water voorziening.

Daarna zijn we op zoek gegaan naar toekomstbestendige oplossingen. Voor het klimaat in het museum wordt gebruik gemaakt van een Warmte Koude Opslag (WKO). Deze installatie slaat energie, in de vorm van warm of koud water, op in de bodem onder het museum. In de winter wordt de warme bron en in de zomer de koude bron gebruikt. Ruim 30% van het totale energieverbruik komt van de opgewekte hernieuwbare energie.

We leggen op dit moment de laatste hand aan een flinke warmtepompboiler opstelling in de kelder. De warmtepompboiler gaat het museum voorzien van al het warme water, zelfs tijdens grote events. De warmtepomp is aangesloten op onze WKO-installatie en om goed op tempratuur te komen wordt het laatste gedeelte elektrisch verwarmd.

Ook de aankomende jaren zal de nadruk liggen op de verdere dynamische verduurzaming van Het Scheepvaartmuseum. Het Green Team als aanjager van deze doelstellingen bestaat uit bevlogen collega’s die ambassadeur zijn van deze thema’s.

Het Scheepvaartmuseum draait de gaskraan dicht!

Het gasverbruik in het Scheepvaartmuseum was al fors terug gebracht in de afgelopen jaren.