Amsterdam kan niet mooier worden. Met haar verlichte grachten, sierlijke bruggen en prachtige kunstwerken die de creatieve geest van de stad tot uiting brengen. In de donkere winterdagen brengt licht warmte en gezelligheid. Reier Pos is de ontwerper van het lichtwerk dat je ziet op de gevel van Het Scheepvaartmuseum tijdens het Amsterdam Light Festival. "Een ereklusje. Ik ding al drie jaar mee en dit jaar werd mijn idee uitgekozen". Drie keer bleek scheepsrecht te zijn voor Reier.

De stad laten stralen

Wie is hij? Deze Haagse man van bijna zestig ziet er duidelijk jonger uit. Of het is zijn voorkomen: vlot, toegankelijk en een beetje sjofel. Verre van hipster of artyfarty. Reier noemt zichzelf ontwerper of vormgever. Met veel kennis van architectuur en een hoop ervaring in technische lichtshows. Kunstenaar? Dat niet. "Ik wil mijzelf geen kunstenaar noemen. Ik maak dingen van bestaande elementen, zoals lasertechniek, en breng dit samen tot een nieuwe uiting". Reier maakt mooie dingen waar mensen in mogen zien wat ze willen. Hij maakt de stad een beetje gezelliger en verandert grauwe plekken tot een inspirerende omgeving. Zoals hij ook in Den Haag deed met geprojecteerde teksten van Spinoza in het straatbeeld.

Portret van Reier Pos, de ontwerper van het lichtkunstwerk 'Blueprint'.

De geboorte van 'Blueprint'

Je doet niet zomaar mee aan het Amsterdam Light Festival. Aan het eind van de winter mag je een idee indienen waarin je uitlegt wat jouw concept inhoudt en betekent voor de stad Amsterdam. Reier wist direct dat zijn idee op de gevel van Het Scheepvaartmuseum moest komen. Een prachtig pand dat bijna volledig wit is. Een perfecte achtergrond voor laserprojecties. Hij verwerkte in zijn voorstel het heden samen met het verleden. "De architectuur van het strakke pand is opmerkelijk voor die tijd. De regelmaat van vormen die herhaalt worden, de vrij rechte lijnen en het stramien zijn bijzonder. Door te werken met laser kan ik het karkas uittekenen en in de buurt komen van een vroegere ontwerptekening". Blueprint is geboren! We hoeven je vast niet uit te leggen waarom de projectie alleen bestaat uit blauw en groen. De vakjury selecteerde zijn idee uit honderden inzendingen uit meer dan 35 landen. Een prestatie!

Afzien als een zeeman

Zoals een zeeman de elementen trotseert moest Reier afzien voor zijn ontwerp. Waar ontwerpers normaliter warm en droog met een stukje software tekeningen maken op beeldschermpjes, was Reier zijn beeldscherm het daadwerkelijke Scheepvaartmuseum. Nachtenlang (oké, avondenlang) zat hij samen met zijn programmeur Jeroen Winnubst te pielen met laserstralen vanaf de steiger van het museum. De afstand inschatten, de lijnen meter voor meter uittekenen op de gevel en dit programmeren zodat het uiteindelijk een herhalend patroon kon worden. "Het was zo ongelofelijk koud. Er stond een koude oosten wind en ik waaide daar zo ongeveer uit mijn jasje". Het museum zat natuurlijk op slot. Om in de sfeer te blijven moest Reier met een bootje vertrekken vanaf de steiger als hij na een paar uur 'tekenen op de gevel' bibberend op weg kon naar huis, om de volgende avond weer terug te komen.

Grootsheid komt nooit voort uit luiheid. Het resultaat mag er wezen. En dat beaamt zelfs de kritische Reier.

Auteur: Marleen Manneke.