Bij het veertigjarig bestaan van de Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum in 1956 kon de verzameling met een aantal jubileumgeschenken worden aangevuld.

In hetzelfde jaar was er nog een jubilaris. De Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij vierde het honderjarig bestaan en schonk het museum ter gelegenheid hiervan een aanzienlijke som voor de collectie. Men besloot dit bedrag niet meteen te besteden. Drie jaar later kwam er een uitzonderlijk gaaf globepaar uit 1613 op de markt, beide met een diameter van maar liefst 53,5 cm, vervaardigd door Jodocus Hondius en Adriaen Veen. De globes geven niet alleen de stand van kennis van dat moment weer, maar zijn ook voorbeelden van een barokke graveerstijl, met een overdaad aan figuren en versieringen. De twee kunnen niet zonder elkaar: hemel en aarde bewegen samen.