Nederlanders zijn echte verzamelaars. Het zit in onze genen spullen te verzamelen en te verhandelen. Dat komt bij Marktplaats samen. Marktplaats is dé verzamelplaats van Nederland. Als je het hier niet kunt vinden, dan bestaat het niet.

Natuurlijk bieden we de meer traditionele verzamelingen aan: postzegels, voetbalplaatjes, munten en mineralen. Maar ook schilderijen. Een echte Koekkoek bijvoorbeeld, die staat nu online. Topstukken kun je zeker bij ons vinden. Soms moet je goed zoeken, maar het kan wel.

Ik denk wel eens dat juist het zoeken, verzamelen ook zo interessant maakt. De reis naar het vinden van dat ene unieke object is zo leuk. Je ontmoet mensen, zoekt naar achtergronden, creëert een eigen schatkamertje en elke nieuwe aankoop brengt je weer een stapje dichterbij het compleet maken van je verzameling. Misschien daarom ook wel dat veel mensen, als ze dan uiteindelijk alles hebben, het toch weer verkopen. Zo kun je weer opnieuw aan die reis beginnen.

Omdat we zo veel aanbieden, inspireren we velen, zelfs kunstenaars. Zo koopt collectioneur Pet van de Luijtgaarden hele verzamelingen op Marktplaats. Deze verzamelingen heeft hij eerder tentoongesteld in de Kunsthal. Tienduizenden gasaanstekers, petten en flippo's heeft hij tot kunst weten te verheffen. Het gaat dan niet meer om dat unieke object, maar om de reeks. Van de Luijtgaarden is gefascineerd door de hoeveelheid spullen die mensen verzamelen. Zo veel, dat het telkens meer wordt.

Dat zien wij ondertussen ook. Per dag realiseren we een ongelooflijke omloopsnelheid. Honderdduizenden spullen worden elke dag bij ons aangeboden en vervolgens gekocht. Hiermee bestrijken we alles wat er te koop is. Dus als je het zo stelt, zijn wij eigenlijk een groot museum. Maar wij hebben niet de ambitie een museum te worden, dat laten we liever aan de musea zelf over. Marktplaats is veel meer een verzameling verhalen, want we brengen mensen en hun waar samen.

Op Marktplaats bieden we een mooie plek waar je je zoektocht kunt versnellen en scherp kunt onderhandelen. In die zin maakt Marktplaats je verzamelreis wat gemakkelijker. Ondanks digitalisering, geloof ik uiteindelijk niet in minder verzamelwoede onder Nederlanders. Digitalisering ondersteunt het verzamelen zeker, maar echte dingen vinden mensen toch het leukst.

Olivier van Duijn is directeur van Marktplaats. Hij heeft alle literatuur over vliegenier Charles Lindbergh verzameld, puur uit interesse. Deze bescheiden verzameling past nog prima in zijn boekenkast.