Aisha is een van de vier topfotografen die haar visie heeft losgelaten op het stereotiepe beeld van 'de zeeman'. Haar werk speelt met verschillende thema's zoals gender, geschiedenis en kledij uit de zeventiende eeuw. Haar foto's houden je blik vast, omdat je jezelf afvraagt wie of wat je nu eigenlijk ziet.

Een leven in de schaduw

Aisha vertelt waar haar inspiratie voor deze fotoserie vandaan komt: ’Het stereotiepe beeld van de zeeman is hardnekkig, maar voor mij een schat aan visuele inspiratie’. Haar oog viel op het boekje: 'Daar was laatst een meisje loos: Nederlandse vrouwen als matrozen en soldaten; een historisch onderzoek'. Zij kwam erachter dat in archieven en kronieken uit de zeventiende- en achttiende eeuw ruim negentig gevallen bekend waren van vrouwen die in travestie een mannenleven leidden. Deze vrouwen waren gedoemd te leven in de schaduwkant van de geschiedenis. Aisha geeft deze vrouwen honderden jaren later alsnog een gezicht. Zij heeft zich laten inspireren door de kostuums van de admiralen uit de 17e eeuw, en dan specifiek de "ridder outfit". Marjolijn van Heemstra beschrijft op mooie wijze dat deze vrouwen grootser waren dan dat de wereld mocht zien: ’Aisha portretteert de vrouwen niet als de armoedige matroos die ze vaak waren, maar als de admiraals die ze hadden kunnen zijn als de tijd hen gunstiger gezind was geweest’. Aisha geeft deze vrouwen alsnog de eer die hen toekomt.

Suzy Glam Eyewear '14 in samenwerking met Len Rooth - Aisha Zeijpveld

Het is niet altijd wat het lijkt

Staren mag niet. Zo zijn we allemaal braaf opgevoed. Maar het is je vast wel eens overkomen: je loopt op straat en vraagt jezelf af, is dit nu een man? Of toch een vrouw? Stiekem kijk je misschien langer dan je wilt omdat je blijft twijfelen. Wat zorgt ervoor dat iemand –voor jou- door kan gaan als vrouw, of als man? En wat bepaalt dit in de volksmond? Is een vrouw in 'een mannenbaan' een stoere rockchick? Is een man met een softe 'vrouwenbaan' een gevoelige sexy man of een watje? En bepaalt wat iemand doét wie iemand ís? Staren mag. Naar de foto's van Aisha. En waarschijnlijk blijf je twijfelen over wat je ziet en zet ze je meerdere keren op het verkeerde been. En misschien is er wel niets verkeerd, omdat er misschien zoiets bestaat als gender neutraliteit.

Smoke - Aisha Zeijpveld

Waar ken je haar werk van?

Aisha Zeijpveld (1983), fotograaf en spreker.
Met grote zekerheid ken je haar werk: de vrijwel altijd absurde portretten op de cover van Volkskrant Magazine komen uit haar camera. Haar oog is gevormd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en sindsdien is zij genomineerd voor verschillende fotografieprijzen uiteenlopend van de New Dutch Photography Talent award tot de Hollands Diep fotografieprijs. Haar bijzondere kijk op het menselijk lichaam wordt gewaardeerd door magazines als LINDA, Quote en Frame magazine. Haar werk werd verkocht op verschillende veilingen bij Christie's in Amsterdam en galerieën, festivals en cultuurhuizen tonen graag haar beelden. Ook wordt zij gevraagd als spreker op designconferenties in het buitenland. Haar conceptuele portretten hebben vaak een kenmerkende achtergrond, die evenveel opvalt als de mens die centraal staat. De onwerkelijke details vragen om een tweede en derde kijk op haar werk.

Auteur: Marleen Manneke.