Jan Hoek is een van de vier topfotografen die zijn visie op de 'ultieme zeeman' heeft losgelaten. Verwacht geen zuidwester, een pijp, of zelfs maar bootjes of zee te zien. Wat dan wel? 'Echte' Somalische piraten? Of toch poppenkast?

Westerse nieuwsgierigheid

Jan legt uit: "Omdat het voor journalisten zo gevaarlijk is naar Somalië te reizen, maar mensen in het Westen toch lijken te snakken naar beelden en verhalen over de zo gevaarlijk en exotisch lijkende Somalische piraten is er in Kenia 'een handel' ontstaan in Keniaanse mannen die zich voordoen als ex-Somalische piraten en hun verhaal verkopen aan westerse media. Vaak hebben deze mannen de zee nog nooit in het echt gezien. Vele documentaire-ploegen en journalisten van onder andere Time Magazine hebben hen geïnterviewd en hun verhalen in kranten of tijdschriften afgedrukt als aangenomen waarheid. Een prachtige inspiratiebron."

The Pattaya Sex Bubble 10 - A Possible New life - Jan Hoek

Acteur, piraat en model in 1

Die 'show' werd zelfs zo bont, dat de 'piraten' bang werden om nog vaker zo afgebeeld te worden uit angst vervolgd te worden voor daden waar zij niets mee te maken hadden. De rookies van de groep gaan nog wel volledig op in hun eigen verhaal en doen hun best zo geloofwaardig en ruig mogelijk over te komen op beeld. De doorgewinterde nep-piraat ziet zichzelf liever afgebeeld op een grappige of sprookjesachtige manier, zodat zij niet echt geassocieerd worden met criminele daden. Jan is in Afrika op zoek gegaan naar deze mannen en heeft hen gevraagd naar 'hun avonturen op zee'. Om zichtbaar te maken dat zij geen nautische barbaren zijn, maakten de modellen de nodige aanvullingen op hun outfit. Zo krijgen wij eigenlijk een beeld te zien dat drie keer vervormd is: het beeld van de Somalische piraat door de ogen van de Ethiopische en Keniaanse broodspelers, het opgevrolijkte beeld van hoe een 'niet-gewelddadige piraat' eruit zou moeten zien. En de foto die Jan ons voorschotelt. Het leverde 5 grote foto's op in opvallend gouden lijsten met persoonlijke bijschriften van Jan, waar je wellicht je wenkbrauwen bij op zal trekken.

New Ways Of Photographing The New Masai- 1st choice Godlisten 2014 - Jan Hoek

Wat typeert Jan Hoek (1984)?

Jan Hoek (1984), fotograaf, kunstenaar en schrijver.
Jan goochelt met taal, beeld en mensen. Al voordat hij afstudeerde aan de Rietveld Academie werkte Jan aan de spraakmakende fotoserie 'Sweet Crazies': hij transformeerde Ethiopische daklozen met een mentale beperking tot koningen. 'Nederlandse daklozen trekt hij van de straat om in ze in zijn eigen huis te fotograferen en bij verslaafde Kim ontdekte hij vervolgens dat ze al haar hele leven droomde van het worden van model. Hij speelt met de ethische grens van wat je modellen kan laten doen voor het oog van de camera. Zijn modellen behoren vaak tot minderheden en zijn insteek is vrijwel altijd provocerend en rauw, zonder opsmuk. Zijn foto's worden afgebeeld in bladen als Vrij Nederland, LINDA en NRC.Next en worden graag getoond in galerieën in binnen- en buitenland. Tevens is zijn werk te zien in de vorm van een solo-expositie in het Stedelijk Museum in Schiedam. Jan zijn foto's laten je denken over de machtsverhoudingen tussen model en fotograaf en hoe die in elke foto aanwezig zijn.

Auteur: Marleen Manneke.