Koen Hauser is een van de vier topfotografen die zijn visie heeft losgelaten op 'de ultieme zeeman'. Koen neemt de zeeman als redder als thema binnen het schrijnende gegeven van overzeese vluchtelingenstromen. Dit verwerkte hij op een abstracte manier in een vernieuwend videowerk.

Koen Hauser: All is not lost

Koen vertelt over zijn werk: ’De beelden van (bijna-) verdronken vluchtelingen, die in ons collectieve bewustzijn staan gegrift, vormen voor mij het uitgangspunt om de daad van het redden te belichten. De zeeman van nu is voor mij een mensenredder. Door de media krijgen we realistische beelden voorgeschoteld waardoor het voelt alsof je er zelf bij bent. Maar tegelijkertijd voel ik me vervreemd en onmachtig iets aan deze situatie te doen. In mijn hoofd versmelten de nieuwsbeelden met de al even talrijke reclame- en modefoto's uit het dagelijkse mediabombardement. Ik vraag mij daarbij af; welk beeld bevat nu meer waarheid? De nieuwsfoto, of de verbeelding?’.

'Primataria' van Koen Hauser

Drenkelingen in high fashion?

De foto's van vluchtelingen in veel te kleine bootjes zijn de wereld over gegaan en hebben ons laten zien dat de zee levens kan nemen wanneer zij wil. Sommige van hen zijn gered door passerende koopvaardijschepen of de kustwacht, anderen hadden minder geluk. Koen zet de zeeman als redder centraal in zijn werk, maar doet dat op een hele andere manier dan dat je zou denken. Een zee van handjes die verschijnen en verdwijnen als de klanken van een harp? Een reanimatie demonstratie in een couture jurk van Jean Paul Gaultier? Het zijn deze wonderlijke combinaties bij een zeer maatschappelijk thema die tot de verbeelding spreken. Koen speelt met de maatschappelijke rollen van redder en slachtoffer, met de zeeman als archetype voor naastenliefde en onderlinge verbondenheid.

'Kosmoz nr 3' van Koen Hauser

Wat typeert Koen?

Koen Hauser (1972), fotograaf, beeldend kunstenaar en afgestudeerd psycholoog.

Deze voormalige fotografie student aan de Rietveld Academie heeft zijn werk vijftien jaar later tentoon kunnen stellen over de hele wereld: van China, Europa tot in de Verenigde Staten. Naast zijn beeldende kunst werkt hij in opdracht voor bijvoorbeeld Vlisco, het Zeeuws museum en het gemeentemuseum Den Haag. Zijn oeuvre varieert van modefotografie tot aan conceptuele ingrepen in bijvoorbeeld het voormalig Spaarnestad foto archief. Juist dit uiteenlopende karakter verraadt een fascinatie die veel verder gaat dan louter vorm, maar waarbij esthetiek een belangrijk uitgangspunt blijft waarmee hij een breed publiek weet aan te spreken. Zijn foto's zijn gewild in bladen als Esquire USA, Volkskrant Magazine en LINDA. Koen heeft een bijzonder oog voor mode en portretten en zijn werken hebben vaak een onwerkelijk, mysterieus randje met een historische twist. In de volksmond zouden sommige van zijn foto's als freaky worden omschreven. Zijn interesse als psycholoog in werking van de menselijke geest komt vaak terug in zijn werk.

Auteur: Marleen Manneke.