De nieuwe expositie: ’The Ultimate Sailor: under construction’ speelt met het beeld van de stereotiepe zeeman. Vier topfotografen prikkelen met hun beelden onze fantasie en verbeeldingskracht en zorgen dat we met een nieuwe bril naar hetzelfde thema kijken. Maar hoe denken we momenteel over deze iconische persoon?

Om het ultieme hokjes denken nog eens te vergroten: stellen we deze vraag aan zowel mannen als vrouwen. De vrouwen waren romantisch in hun denkbeelden en zaten behoorlijk op één lijn. De mannen daarentegen kwamen met de meest uiteenlopende ideeën over 'de zeeman'. Lees meer over saaie zitzakken en Jort Kelder.

Je hart bepaalt of je een zeeman bent

De zeeman, de ruwe bonkige man met lange baard en kromme benen bestaat bijna niet meer. De baard heeft geen kans tegen een Gilette Fusion scheermes en het oliegoed is vervangen door een hightech Musto ademend en waterdicht isolatiepak. Radar en andere elektronische navigatiemiddelen hebben de sextant vervangen maar verder is de zeeman natuurlijk gewoon dezelfde gebleven. Een zeeman leeft op het water en voelt zich daar beter dan op het land. De golven onder de romp door voelen rollen en dan het gevoel hebben thuis te zijn. Een zeeman wil na zijn dood dat zijn as, of desnoods zijn hele lijf, daar uiteindelijk wordt gedumpt. Je hart bepaalt of je een zeeman bent. Anderen zijn gewoon landmannen. Ach, niet per definitie slecht, maar wel echt anders..... Jacob (65), gepensioneerd politieagent.

beeld uit de huidige collectie van Het Scheepvaartmuseum

Moderne vrachtwagenchauffeur

Als zeiler zie ik van alles en nog wat voor mij bij het beeld van een zeeman, maar toch zie ik vooral in de tegenwoordige tijd een soort veredelde vrachtwagenchauffeur. Iemand die de hele dag in zijn joggingbroek heel chill op een grote stoel in zijn stuurhut zit. Hij zit de hele dag naar een tv te staren omdat zijn navigatie-instrumenten hem alles vertellen wat hij nodig heeft door middel van piepjes of automatische koerswijzigingen. De boot staat op cruise control of auto pilot en net als bij een piloot moet de zeeman alleen iets doen als hij de haven in of uit vaart. Misschien leest hij een boek in de tussentijd, de uren op zee zijn immers eindeloos. Hij wordt vanzelf gewaarschuwd voor een tegemoetkomend schip dus echt continue opletten hoeft niet. Hij zal de kennis allemaal wel hebben, maar je hoeft het tegenwoordig gewoon niet meer toe te passen. Alle apparatuur wijst je de weg. Arnold (30), ondernemer.

Een mix tussen Jack Sparrow en Jort Kelder

Een zeeman heeft meerdere persoonlijkheden. Denk aan een kruising tussen Jack Sparrow, Koning Willem Alexander en Jort Kelder. Jack Sparrow; een boefje die als geen ander zijn crew mee kan nemen in zijn avonturen. Koning Willem Alexander; een statige en degelijke man die samen met zijn volk de feestelijke momenten viert, maar hen daarnaast ook door moeilijke tijden kan helpen. Jort Kelder; een eigenzinnig man met stijl, die op allerlei manieren dingen voor elkaar krijgt.
Thijs (26), recruiter.

Auteur: Marleen Manneke.