• Wanneer: zondag 30 oktober
  • Hoe laat: 14.00 - 17.00 uur
  • Voor wie: iedereen
  • Kosten: toegang gratis met museumentree
  • Aanmelden: op de dag zelf in het museum

Black Achievement Month staat op zondag 30 oktober in het teken van de installatie Decoding the Atlantic World met een paneldiscussie en Artist Talk door kunstenaarscollectief Sites of Memory.

Tijdens Black Achievement Month organiseert Het Scheepvaartmuseum in samenwerking met kunstenaarscollectief Sites of Memory een middag rondom de installatie Decoding the Atlantic World. Maak kennis met Morris; leer over de opstand op slavenschip De Meermin; kraak de codes en luister naar muziek met kunstenaarscollectief Sites of Memory.

Op 1 juli opende de installatie Decoding the Atlantic World, als opmars naar een nieuwe vaste presentatie over de Atlantische Wereld die in 2024 opent. Wat droeg de geschiedenis van ‘de Atlantische wereld’ bij aan de geglobaliseerde samenleving van vandaag? De installatie van kunstenaarscollectief Sites of Memory verbeeldt en deelt minder bekende verhalen over zee uit het Atlantisch gebied: verhalen over opstand, ontheemding en kracht. Onderdeel van de installatie zijn nieuwe vlaggen die wapperen op het (nagemaakte) VOC-schip aan de museumsteiger.

Panelprogramma (EN) met muzikaal intermezzo 15:00 - 16:00 uur

Tijdens een panelprogramma op zaal luisteren bezoekers naar keynote speaker Lara Nuberg die meer vertelt over de installatie. Daarna volgt een gesprek tussen de kunstenaars van Sites of Memory, Jarrett Erasmus en Raul Balai, en Het Scheepvaartmuseum over deze bijzondere samenwerking. Hoe staat de vlag erbij? Wat waren successen en wat zijn nog kansen? Hoe bouwen we voort met elkaar?

Met muziek van Shishani en moderator Raisa Biekman.
Het panel is Engelstalig.

Inloop panelprogramma 14:45 uur

Artist talk 14.00 & 16.15 uur

Bekijk de installatie Decoding the Atlantic World samen de kunstenaars van Sites of Memory. Jarrett Erasmus en Raul Balai lichtten hun visie en codetaal toe in het museum.

Vlaggen maken 11.00 - 15.00 uur

Tijdens de herfstvakantie (15 t/m 30 oktober) is er dagelijks een familieactiviteit gebaseerd op de vlaggen en codes van de kunstenaars van Sites of Memory. Families met kinderen maken kleurrijke vlaggen: welk dier verbeeldt het beste jouw dromen, op jouw vlag? En hoe maak je een ‘seinvlag’ die voor meer staat dan alleen één letter of land?

Black Achievement Month

De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober georganiseerd. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Bekijk het volledige programma op hun website.

Met museumkaart of stadspas is een kaartje voor het museum – en voor deze programma's - gratis.
Is de toegangsprijs een struikelblok? Deel dan je contactgegevens info@sitesofmemory.nl met vermelding van ‘Ticket BAM’.