Vandaag verschijnt het spannende prentenboek Duiker Doris en het verdwenen vuurtorenlicht, een gezamenlijke uitgave van Het Scheepvaartmuseum en uitgeverij ROSE stories.

Duiker Doris en het verdwenen vuurtorenlicht, met tekst van schrijver en historicus Astrid Sy en tekeningen van illustrator Kwennie Cheng, is gebaseerd op de succesvolle familietentoonstelling Duiker Doris. Het boek laat jonge lezers kennismaken met een avontuurlijke onderwaterwereld en kaart op verhalende wijze het thema zeevervuiling aan.

Nóg meer onderwaterplezier

Het prentenboek is een mooie uitbreiding op de succesvolle tentoonstelling Duiker Doris, die sinds 2022 in Het Scheepvaartmuseum te zien is. Deze tentoonstelling verwelkomt families met kinderen vanaf 2 jaar in een wonderlijke onderwaterwereld waar van alles te zien, te leren en te beleven is. Met het boek Duiker Doris en het verdwenen vuurtorenlicht kunnen kinderen en hun voorlezers zich nóg meer vermaken met de avonturen van het vrolijke duikertje en op een leuke en laagdrempelige manier kennismaken met de maritieme wereld en de liefde voor het water.

Van fantasie tot avontuur

In dit prentenboek fantaseert het moedige centrale figuurtje, Duiker Doris, dat ze over de woeste zee vaart en kostbare schatten opduikt. Er is alleen één probleem: Doris is bang voor water. Desalniettemin gaat zij haar nieuwsgierigheid achterna en vertrekt ze op reis gaat om het gestolen vuurtorenlicht van haar opa terug te vinden. Tijdens dit spannende avontuur weet Doris haar angst te overwinnen en komt ze tot allerlei bijzondere inzichten.

Stefanie van Gemert (Hoofd Educatie & Inclusie van Het Scheepvaartmuseum): ‘Als museum zijn we ontzettend blij om te zien dat de wereld van Duiker Doris nu ook in boekvorm bestaat. De woorden van Astrid Sy en beelden van Kwennie Cheng zijn een prachtige uitnodiging voor kinderen om samen met hun familie te lezen en van te genieten. Net als de tentoonstelling, maakt het boek nieuwsgierig naar alles wat er te leren valt over water, schepen en de zee.’

Nu verkrijgbaar

Duiker Doris en het verdwenen vuurtorenlicht is vanaf 24 augustus te verkrijgen in alle (online) boekhandels van Nederland en Vlaanderen en in de (online) museumwinkel van Het Scheepvaartmuseum. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar. Voor vragen over het boek kun je mailen naar uitgeverij@rosestories.nl.

Over de makers

Historicus, schrijver en presentator van het programma Andere Tijden Astrid Sy houdt zich op allerlei manieren bezig met geschiedenis en het vertellen van verhalen. Eerder schreef zij al het kinderboek De brieven van Mia (2017) en de roman Noem geen namen (2021). Ook presenteerde ze de digitale schoolplaat die Het Scheepvaartmuseum samen met Schooltv ontwikkelde.
Illustrator Kwennie Cheng ontwierp samen met ontwerpstudio Kaleido Collective de familietentoonstelling Duiker Doris in Het Scheepvaartmuseum en tekent regelmatig voor Trouw en NRC.

ROSE stories is een collectief van verhalenvertellers, producenten en talentontwikkelaars. De boeken van ROSE stories zijn er voor iedereen, maar vieren rebelse meisjes en moedige vrouwen. ROSE stories geeft graag het woord aan stemmen die nog te vaak overschreeuwd worden: grijsgedraaide plaatjes zijn saai, kleur is vanzelfsprekend.