Walvissen behoren tot de grootste dieren op aarde. Walvissen leven in het water, maar het zijn wel zoogdieren. Dat betekent dat zij net als mensen lucht nodig hebben om te ademen. Ook baren zij levende jongen. Er zijn heel veel verschillende soorten walvissen: zo'n 86 soorten.

Duizenden dode walvissen per jaar

Deze prachtige dieren hebben het niet altijd even gemakkelijk in onze wereldoceanen. Ondanks dat de walvisjacht al geruime jaren verboden is, wordt de walvis sterk bedreigd. Niet alle landen nemen bescherming van deze diersoort even serieus en praten walvisvangst goed onder de noemer van zogenaamd 'wetenschappelijk onderzoek'. Japan en Noorwegen doden jaarlijks nog zo'n duizend walvissen.

Humpback whale breaching in southeast Alaska. © Florian Schulz / visionsofthewild.com.

De relatie tussen mens en natuur

In samenwerking met het Wereld Natuur Fonds en Museum in 't Houten Huys ontwikkelt Het Scheepvaartmuseum voor de tweede keer de Walvisweken. Van 4 juli tot en met 16 augustus kunnen jong en oud meer leren over deze diersoort en het belang van schone oceanen. In de tentoonstelling: 'Het verhaal van de walvis' kan je niet alleen de grote staart van de walvis zien, maar krijg je ook een interessante korte film te zien over dit bijzondere beest. De relatie tussen mens en natuur staat centraal en dat geeft een bezoek aan de Walvisweken een educatief tintje.

Bryde's whale calf in the Canary Islands. © Teo Lucas / Gigante Azul / WWF.

Monster of knuffeldier?

De speciale familierondleiding 'Monster of knuffeldier' gaat op een speelse manier in op de verhalen van de walvis. Je leert de waarheid over levertraan en je mag een echte walvistand voelen. Samen met een gids ga je in 45min. Op zoek naar spannende verhalen over dit bijzondere dier dat hopelijk nog lang in onze wateren blijft zwemmen. Bij elk kinderkaartje krijg je een gratis Walvis-doeboekje en elke woensdagmiddag zijn er leuke en leerzame familiecolleges, bijvoorbeeld op het VOC-schip 'Amsterdam'. Met de leuke opdrachten en vragen in het doeboekje kan ieder kind Walviswetenschapper worden.

Southern right whale, Argentina Patagonia, Argentina South America. © naturepl.com / Gabriel Rojo / WWF

'He dikke Walvis!'

Voor de kleuters is er het dagelijkse programma 'He dikke Walvis', waar een ontroerend verhaal wordt verteld over een walvis en zijn vriendschap met een school visjes. Het verhaal wordt verteld door handpop vis 'Popo' en 'Muriël'. Dit programma duurt 30 minuten en is gratis toegankelijk met een entreekaartje.

Wandelend ter Walvisvaart door De Rijp

Het dorp De Rijp was in de 17e eeur een belangrijke pion in de walvisvaart. De reders van De Rijp en het Schemereiland beheerden 10% van de Hollandsche walvisvloot. Dit gaf veel werkgelegenheid voor de bewoners. Museum In 't Houten Huis en Het Scheepvaartmuseum hebben een wandelroute langs de historische panden en locaties in De Rijp georganiseerd. Download hier de walvis-wandelroute (pdf). We wensen je veel plezier!

De Walvisweken zijn een initiatief van Het Scheepvaartmuseum, het WNF en Museum in 't Houten Huis en worden mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds.