Leer Michiel de Ruyter beter kennen door de verdiepende artikelen die de conservatoren van Het Scheepvaartmuseum hebben ontwikkeld. Er zijn prachtige artikelen over zijn carrière, zijn gezin, zijn belangrijkste zeeslagen en zijn dood.

De Scheepsjongen die uit varen ging

Michiel Adriaenszoon de Ruyter (1607-1676) is de zoon van een bierdrager uit Vlissingen. Hij gaat op zijn elfde naar zee en maakt carrière bij de koopvaardij, walvisvaart en kaapvaart. Het gaat hem goed, maar persoonlijk leed blijft hem niet bespaard. Zijn eerste en tweede vrouw sterven op jonge leeftijd, verschillende van zijn jonge kinderen eveneens. In 1652 trouwt hij voor de derde keer, met de 38-jarige Anna van Gelder. Hij heeft zijn schaapjes op het droge en wil gaan rentenieren en voor zijn kinderen zorgen.

Redder des Vaderlands

Maar dan breekt er oorlog uit met Engeland en het land heeft hem nodig. In 1652 wordt hij commandeur, in 1654 vice-admiraal, in 1665 luitenant-admiraal en in 1673 luitenant-admiraal-generaal. Hij is de meest succesvolle opperbevelhebber die Nederland ooit heeft gehad. Michiel de Ruyter krijgt bijnamen als Bestevâer en de Schrik der Zee. Maar de eretitel Redder des Vaderlands past hem het meest: in een reeks zeeslagen bezorgt hij de Engels-Franse oorlogsvloot nederlaag op nederlaag en dwingt zo de vrede af. Dankzij hem komt de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden na het rampjaar 1672 uit de strijd als gerespecteerde zeemacht. In 1676 sterft Michiel de Ruyter de heldendood op zee.

Meer over Michiel de Ruyter en zijn zeeslagen lezen? Bekijk hier alle artikelen.