Barbara van Erp bracht in januari een bezoek aan Het Scheepvaartmuseum en was zeer positief verrast door de kwaliteit van het restaurant. Restaurant Stalpaert krijgt van haar in het Parool vijf sterren en dat zijn wij volledig met haar eens. Hier lees je haar review.

Waar kun je terecht met je kroost?

Zondagochtend in een gemiddeld Amsterdams gezin. Om 7 uur horen papa en mama trippeltrappeltrap en dan bliep-bliep: iPadtijd! Om een uur of 9 gaat het gezin ontbijten. Om 10 uur roepen de kinderen: ik verveel me! Bordspelen, stoeien, en om 12 uur húp aankleden, wat gepaard gaat met de vraag: wat gaan we in godsnaam doen op deze regenachtige dag?

Is het nu een uurtje of één? Goed zo. Ga naar Het Scheepvaartmuseum - ik dacht aan kapiteins- uniformen en bajonetten achter glas (boring), maar het is er geweldig! Rond dit uur staat er een lange rij voor de brasserie en is het museum uitgestorven. Begin dus lekker bij het VOC-schip, buiten. Daar kun je in een klein uurtje alle verdiepingen en kamers bezoeken - tot de kapiteinshut aan toe. Als je daar klaar bent, ga je naar de brasserie voor een late lunch. Je wordt er ontvangen door een man in pak die je naar een tafel brengt. Serieus: dit is het beste eten dat ik ooit op een kinderuitje heb gegeten. Quiches, salades, goede wijn (helaas is het daar te vroeg voor), biertjes van Brouwerij 't IJ, en een tosti in walvisvorm.

Daarna heb je nog een paar kinderafdelingen te gaan: zwerf door een walvishart, maak een spannende zeereis en ga met je kleintje in het donker zitten kijken naar felgekleurde visjes. Als jij je zo'n beetje begint te vervelen, ga je lekker shoppen, want ze hebben er het allerleukste winkeltje ooit, voor jong en oud. En na afloop dat glas wijn.

Oudervriendelijk *****
Kindvriendelijk ****
Kinderstoel Ja
Kindermenu Ja

PAROOL, 20 januari 2015
BARBARA VAN ERP

Restaurant Stalpaert

Restaurant Stalpaert is elke dag open van 9.00 tot 17.00 uur en is toegankelijk zonder kaartje voor het museum.

Meer over restaurant Stalpaert