De Flyer I & II zijn te bezichtigen in Het Scheepvaartmuseum.

Het Scheepvaartmuseum is erg verheugd met deze waardevolle uitbreiding van de museumcollectie. Vanaf dinsdag 16 december 2014 zijn twee unieke scheepsmodellen van de winnende jachten, de Flyer I en Flyer II, van Cornelis (Conny) van Rietschoten (1926-2013) in de tentoonstelling De Jachtmodellen te zien. Van Rietschoten won als eerste Nederlander wat toen nog de Whitbread Round the World Race heette en tegenwoordig de Volvo Ocean Race. Conny van Rietschoten is door zijn aansprekende successen Nederlands beroemdste zeezeiler geworden. In 1978 won hij de Race met zijn schip Flyer. In 1982 won hij voor de tweede keer met een nieuw schip, dat opnieuw de naam Flyer droeg. Van beide jachten liet hij gedetailleerde modellen bouwen, die hij legateerde aan Het Scheepvaartmuseum.

Tentoonstelling 'De Jachtmodellen'

De tentoonstelling 'De Jachtmodellen' met scheepsmodellen geeft een fraai beeld van pleziervaart door de eeuwen heen, van spiegeljachten tot oceaanracers. De modellen zijn een lust voor het oog. De scheepsmodellen zijn vaak net zo kunstig gemaakt als het origineel. Zelfs de versiering van de modellen is gelijk aan de echte jachten. Het Scheepvaartmuseum heeft nu alle jachtmodellen in zijn collectie van de drie keren dat een Nederlands schip de belangrijkste zeilrace om de wereld heeft gewonnen. De Volvo Ocean Racer ABNAMRO1, winnaar van de race in 2005-2006 en de minder bekende winnaar de Equity and Law II, deelnemer aan de race in 1989-1990 met schipper Dirk Nauta zijn al te zien.

In december 2014 en januari 2015 zijn er elke zondag rondleidingen langs onder andere de tentoonstellingen 'De Jachtmodellen' en 'De Navigatie-instrumenten' en is er speciale aandacht voor de Volvo Ocean Race. In december vindt daarnaast elke vrijdag het Verhaal op Zaal plaats.