Tijdens een bijeenkomst over duurzaamheid voor de museale sector lanceert Het Scheepvaartmuseum ATLAS, the future of exhibitions, een online toolkit over de toekomst van tentoonstellingen maken.

In een tijd waarin onze wereld voor grote veranderingen en uitdagingen staat, grijpt Het Scheepvaartmuseum (maritieme) ontwikkelingen uit het verleden, heden en toekomst aan om de dialoog over actuele kwesties te stimuleren. Nu presenteert Het Scheepvaartmuseum ATLAS, the future of exhibitions: een online toolkit over de toekomst van tentoonstellingen maken.

Tijdens de Meet-up verduurzaming musea op 21 september 2022 waren ruim 130 mensen aanwezig, variërend van kunstenaars en creatives tot vertegenwoordigers van uiteenlopende culturele instellingen. De toolkit kan vanaf deze lancering worden uitgebreid met aanvullende voorbeelden en gereedschappen. Cato Ebeling Koning en Nienke van der Wal van Het Scheepvaartmuseum deden tijdens de bijeenkomst de nadrukkelijke oproep aan de sector om de verantwoordelijkheid hiervoor gezamenlijk op te pakken.

Om te onderzoeken hoe musea hun tentoonstellingen kunnen verduurzamen organiseerde Het Scheepvaartmuseum eerder dit jaar een hackathon met creatief ontwerpbureau Slijpstof. Aan deze sessie namen partners van binnen en buiten de museumwereld deel. Oplossingen uit deze hackathon, plus handige gereedschappen, maar ook best-practices van andere instellingen waaronder het Stedelijk Museum Amsterdam en het Tropenmuseum, zijn nu samengebracht in deze online toolkit met dossiers over gebouw, tentoonstelling, kunstenaar en bezoeker.

ATLAS, the future of exhibitions

Informatie & instellingen

ATLAS, the future of exhibitions is te vinden op thefutureofexhibitions.nl.

Over de duurzaamheidsambities van Het Scheepvaartmuseum

Gecombineerd met de eigen duurzaamheidsambitie om in 2030 eco-positief te opereren startte Het Scheepvaartmuseum in 2021 met het onderzoek naar het verduurzamen van (reizende) tentoonstellingen, daarbij de tentoonstelling Rising Tide als casus nemende. Het museum wil verantwoordelijkheid voor de planeet nemen en op vernieuwende wijze onderzoeken wat dat betekent voor het museum als instituut. Dat komt samen in ATLAS, die het museum met trots presenteert aan de sector en waar we bovenal van hopen dat deze als aanzet dient om duurzaamheid als uitgangspunt te nemen binnen de museale sector.

Lees meer over de duurzaamheidsactiviteiten van Het Scheepvaartmuseum.

De toolkit is ontworpen door Vandejong en kon worden ontwikkeld met dank aan het Mondriaan Fonds.