/>

De VriendenLoterij maakte vandaag de voortzetting van de samenwerking met 25 meerjarige partners bekend, waaronder Het Scheepvaartmuseum. De komende vier jaar kan het museum rekenen op een fantastische bijdrage van €450.000 per jaar. Het Scheepvaartmuseum is sinds 2006 trotse partner van de goede doelen loterij.  

De samenwerking heeft verschillende tentoonstellingen en publieksactiviteiten mogelijk gemaakt. Zoals het onlangs geopende Oceanista – Fashion & Sea (2025) over de invloed van de maritieme wereld op mode,  Schaduwen op de Atlantische Oceaan (2024) over de impact van koloniale geschiedenis op mensenlevens, Food for Thought (2023) een impactvolle tentoonstelling over de rol van Nederland in de werelwijde voedselimport en export. En Mens op Zee (2022) waar in portretten en fotografie zichtbaar werd gemaakt welke impact de 'zee’ heeft op persoonlijke levens.  

Ook konden we ons museummagazine Zeemagazijn produceren, verschillende aankopen doen en restauraties verrichten aan de collectie.  

“Dankzij de steun van alle deelnemers van de VriendenLoterij maken we - ook de komende jaren - met veel plezier en toewijding de invloed van het maritieme verleden zichtbaar en voelbaar in het dagelijks leven van iedereen.” - Michael Huijser, algemeen directeur Het Scheepvaartmuseum.  

Over de VriendenLoterij 

De VriendenLoterij steunt organisaties die de wereld mooier, leuker of plezieriger maken door zich in te zetten voor cultuur, sport en welzijn. Bijvoorbeeld de musea en monumenten in de buurt of de plaatselijke sportvereniging. Deelnemers kunnen zelf kiezen voor welk goed doel zij meespelen en maken ieder uur kans op mooie prijzen. Minimaal 40% van de inleg gaat naar 60 culturele partners en ruim 3.700 goede doelen, clubs en verenigingen.  Met de VIP-KAART is door heel Nederland elke dag plezier te beleven. De kaart geeft gratis toegang tot ruim 150 musea én geeft tot 50% korting op meer dan 250 uitjes door heel Nederland. Van bioscoop en dans tot musical, dierenpark en opera.