Op donderdagavond 2 augustus bezochten 7 Instagrammers op uitnodiging van Het Scheepvaartmuseum het museumdepot. Het Scheepvaartmuseum is het eerste museum van Nederland dat zijn depotdeuren opent voor Instagrammers.

De aanleiding hiervoor is de tentoonstelling ms Oranje | Koers gewijzigd over het passagiersschip Oranje die op 8 september 2018 – precies tachtig jaar na de tewaterlating – in Het Scheepvaartmuseum te zien is. Conservator kunstnijverheid, Sarah Bosmans, toonde de groep een selectie van tien objecten met een bijzonder verhaal, die vanaf 8 september (deels) in de tentoonstelling te zien zijn. Zo toonde zij hen de ivoren doophamer en zilveren doopbijl gebruikt door koningin Wilhelmina en een paneel afkomstig uit de tweede klasse rooksalon van het passagiersschip. Ook konden de Instagrammers het fotoalbum bekijken van hoofdverpleegster Jeannette Tulleken (1897-1986), samengesteld tijdens haar dienst aan boord van hospitaalschip Oranje. Via de hashtag #msoranje en #emptydepotschpvrtmsm zijn de foto’s op Instagram te bekijken.

Het depot

Het depot van Het Scheepvaartmuseum, ook wel het ‘Behouden Huis' genoemd, staat op het Marineterrein. Het gebouw uit 2002 is ontworpen door Liesbeth van der Pol van Dok Architecten. Het 90 meter lange gebouw is bekleed met titanium. Bij veranderende licht- en weersomstandigheden biedt dit steeds weer een andere aanblik. In het depot worden museale objecten bewaard en vinden restauratiewerkzaamheden plaats. Deze plek is normaal gesproken niet toegankelijk voor publiek, maar het is wel op afspraak te bezoeken voor wetenschappelijk onderzoek.

Veelzijdige tentoonstelling over het iconische passagiersschip Oranje

Vanaf 8 september 2018 toont Het Scheepvaartmuseum de tentoonstelling ms Oranje | Koers gewijzigd over het passagiersschip Oranje. Tachtig jaar na de tewaterlating spreekt dit schip door zijn iconische status en zijn veelbewogen geschiedenis nog steeds tot de verbeelding. De levensloop van de Oranje is bijzonder; het schip nam tijdens zijn leven verschillende rollen en gedaanten aan. Van luxe droomschip eind jaren ’30 gebouwd voor de lijndienst tussen Nederlands-Indië en Nederland, naar hospitaalschip tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog ‘repatrieerden’ talloze personen met de Oranje van Indonesië naar Nederland op weg naar een nieuw ‘thuis’. De tentoonstelling, opgebouwd uit twee delen, belicht zowel de geschiedenis van het schip als persoonlijke verhalen van ‘gerepatrieerden’. ms Oranje | Koers gewijzigd is tot en met 18 juli 2019 in Het Scheepvaartmuseum te zien.