Een markant gevelbeeld sierde van 1785 tot 1877 de toegangspoort van de Kweekschool voor de Zeevaart in Amsterdam. Het beeld stelt een vrouwenfiguur voor met in haar linkerhand een scheepsroer en aan haar voeten een jakobsstaf, een zeekaart en een kompas; een verwijzing naar de scheepvaart. De bijenkorf en de haan onderaan het beeld, waren bedoeld om toekomstige leerlingen aan te sporen tot vlijt en waakzaamheid. Al snel krijgt de markante dame de naam Kaatje.

Waar deze naam vandaan komt, is tot op de dag van vandaag een raadsel. Ter gelegenheid van het honderdjarig jubileum van de Vereeniging van Oud-Kweekelingen krijgt Kaatje een plek in Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Het Vaderlandsch Fonds ter Aanmoediging van 's-Lands Zeedienst, oprichter van de Kweekschool en eigenaar van het beeld, heeft het museum Kaatje in langdurige bruikleen gegeven. Vanaf 15 juni kan het publiek kennismaken met Kaatje en krijgt het een plek in het museum. Restaurator Anna Stringer vertelt van 15 t/m 18 juni van 11-16 uur op zaal meer over de restauratie van het gevelbeeld.

Restauratie van Kaatje

Hoewel het beeld honderd jaar in weer en wind heeft gehangen, is het gevelbeeld in relatief goede staat gebleven. Kaatje bleek een sterke vrouw. Toch was een restauratie noodzakelijk. Verschillende onderdelen waren afgebroken en eerdere restauraties moesten hersteld worden. De restauratie is uitgevoerd door restaurator Anna Stringer. Zij is van donderdag 15 t/m zondag 18 juni van 11-16 uur in Het Scheepvaartmuseum aanwezig om het publiek te vertellen over haar werkzaamheden. Bezoekers komen meer te weten over de verschillende stadia van de restauratie en zien welk gereedschap daarvoor gebruikt is. Ook ontdekt het publiek uit welk hout Kaatje is gesneden. Het beeld is witgeschilderd waardoor op het eerste oog niet te zien is uit welk materiaal het bestaat. De toelichting door Anna Stringer is gratis toegankelijk met een geldig museumentreebewijs.

Het gevelbeeld Kaatje

Op 24 oktober 1785 werd aan de huidige Prins Hendrikkade te Amsterdam de Kweekschool voor de Zeevaart geopend. Om de functie van het gebouw duidelijk te maken kreeg Anthony Ziesenis, stadsbeeldhouwer van Amsterdam, de opdracht om een 'kolossaal standbeeld, verbeeldende de Zeevaart' te maken. Ziesenis maakt het gevelbeeld, bestaande uit zes delen, van hout. Het weegt maar liefst 450 kilo. In 1877 werd het schoolgebouw gesloopt en herrees op dezelfde locatie een nieuwe Kweekschool. Hier kreeg Kaatje een plek in de recreatiezaal. Na de definitieve sluiting van de Kweekschool in 2000 werd het beeld als langdurige bruikleen opgenomen in de collectie van Het Scheepvaartmuseum. Na de grondige restauratie is Kaatje klaar om tentoongesteld te worden.