De inhuizing van de Koningssloep, in een speciaal door DOK architecten ontworpen schiphuis, heeft vandaag, woensdag 7 oktober, succesvol plaatsgevonden op het Marine Etablissement Amsterdam.

Wederom een bijzondere opdracht voor Koninklijke Saan B.V.

Net als tijdens de verbouwing en heropening van Het Scheepvaartmuseum heeft Koninklijke Saan B.V. het transport verzorgd. Een secure en uiterst precaire opdracht, die werd vergezeld door de motorbrigade van de Koninklijke Marechaussee.

Maandag 5 oktober jongstleden is de Koningssloep vakkundig ingepakt om de overtocht vanuit Hoogwoud naar zijn nieuwe thuishaven in Amsterdam in etappes te kunnen maken.

Strak geregisseerd

Het vervoer van de Koningssloep vond volgens een strak schema plaats, waarbij de weersomstandigheden een grote rol hebben gespeeld. Na het monteren van de nieuwe steun onder het vaartuig is de koninklijke sloep uit de loods in Hoogwoud gereden en op een trailer gehesen.

Daarna vond het transport naar Diemen plaats, waar het vaartuig in de loods van Saan heeft 'overnacht'. In verband met het relatief droge weer en weinig wind is de Koningssloep woensdag 7 oktober vanuit de loods naar het Marine Etablissement Amsterdam getransporteerd, waarna het vaartuig in het schiphuis is gehesen.

Vervolgens is het schiphuis 'omgeduwd' naar de steiger van Het Scheepvaartmuseum, zodat de montage kan plaatsvinden en het publiek vanaf 15 oktober aanstaande de Koningssloep in volle glorie kan bewonderen.

Waardevolle samenwerking met Koninklijke Saan B.V.

Sinds de jaren 80 is Koninklijke Saan hofleverancier van Het Scheepvaartmuseum en is op diverse momenten zeer nauw betrokken geweest bij het vervoer van de kostbare collectie van oude kaarten, schilderijen en scheepsmodellen.

Het hoogtepunt was het transport van de Koningssloep tijdens de grootscheepse verbouwing. Het vaartuig verliet op 11 juli 2008 als laatste stuk van de collectie het pand. Vanwege haar omvang kon de sloep pas uit het gebouw worden gehesen, nadat een grote opening in de gevel was gemaakt.

De Koningssloep en het schiphuis

Na een afwezigheid van acht jaar is de Koningssloep vanaf 15 oktober 2015 opnieuw te zien in Het Scheepvaartmuseum. Aan de museumsteiger, tegenover het VOC-schip 'Amsterdam', wordt de Koningssloep in een speciaal ontworpen schiphuis tentoongesteld.

De architect van dit schiphuis is Liesbeth van der Pol, voormalig Rijksbouwmeester, die ook tekende voor de renovatie van Het Scheepvaartmuseum en het depot op het Marineterrein Amsterdam.

Over Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum laat zien hoe de zee de Nederlandse cultuur heeft bepaald. In twaalf prikkelende en interactieve tentoonstellingen ontdekt de bezoeker op zijn eigen manier 500 jaar maritieme geschiedenis. Sfeervolle tentoonstellingen tonen het beste uit de vooraanstaande collecties. Bovendien zijn er speciale tentoonstellingen voor families, zoals 'Het verhaal van de Walvis' en 'Het leven aan boord'.

Met zo'n 330.000 bezoekers per jaar bevindt het museum zich in de top 10 van Amsterdamse musea en is daarmee een trekpleister voor binnen- en buitenlandse bezoekers. Het Scheepvaartmuseum is gevestigd in 's Lands Zeemagazijn, een monumentaal gebouw uit 1656 dat werd gebouwd in de Gouden Eeuw.

Over Koninklijke Saan

Koninklijke Saan heeft al 118 jaar ervaring in Verhuizingen, Industriële Verhuizingen en Kraanverhuur. Geworteld in Diemen heeft het familiebedrijf nauwe banden met Amsterdam, en een belangrijke opdrachtgever in onze hoofdstad is Het Scheepvaarmuseum.

Sinds de oprichting in 1897 is het familiebedrijf Koninklijke Saan uitgegroeid van een bodedienst tot een professionele en vooruitstrevende organisatie. Voor haar relaties voert Saan een zeer breed scala aan projecten uit: van klein tot groot en zeer variërend in complexiteit.

De verhuizingen van Het Scheepvaartmuseum zijn voor Saan altijd weer bijzonder, vanwege de kostbare stukken, bijzondere collecties en daarbij zijn de transporten van de Koningssloep uiteraard extra bijzonder.