Drijfveer | 100 jaar verzamelen

De collectie van Het Scheepvaartmuseum had nooit kunnen ontstaan zonder de verzameldrift van individuen. Het verzamelen van unieke objecten is niet alleen iets van vroegere tijden. Waarom verzamelen en bewaren mensen? Om te pronken met hun bezit? Of om het verleden vast te houden?

De tentoonstelling 'Drijfveer | 100 jaar verzamelen' in Het Scheepvaartmuseum belichtte de drijfveren die ten grondslag liggen aan de opbouw van de museumcollectie en legde verhalen bloot van meer dan 350 nooit eerder vertoonde objecten.

In de tentoonstelling liep je door vier prachtig ingerichte zalen die vier sociologische drijfveren vertegenwoordigden. Dit zijn de verzameldriften van de mens. Het zijn deze driften die in grote mate bepaalden welke nautische objecten verzameld werden en wat de waarde is van deze spullen. Alhoewel de verzamelaar zelf over de waarde misschien wel anders denkt…De 'hamsteraar' versus de 'topstukkenjager' en van vreemde snuisterijen tot iconische werken. Aan het einde van de tentoonstelling keken we naar het heden en de toekomst. Hoe zou de collectie zich verder ontwikkelen en welke maritieme werken waren onlangs in de collectie opgenomen?

Het Scheepvaartmuseum pronkte ook: je zag onder andere het onlangs verworven topstuk: 'Gezicht op het IJ met 's Lands Zeemagazijn' te Amsterdam (1664) van Reinier Nooms, alias Zeeman. Verder liep je langs het bijzondere globepaar van Hondius (1613) en vulden schilderijen van Mesdag, Schelfhout en Van de Velde de lijst van grote meesters aan.

De tentoonstelling liet de diversiteit en rijkdom van de collectie van Het Scheepvaartmuseum zien en heeft de bezoeker ongetwijfeld verrast. Drijfveer | 100 jaar verzamelen markeerde het 100-jarig bestaan van de Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum en was te zien van 1 oktober 2016 t/m 2 juli 2017.

De drijfveren

 Pronkstukken

Blogs

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt dankzij steun van KLM, deelnemers van de BankGiro Loterij en de Samenwerkende Maritieme Fondsen.

Jubileumpartner: Nico Nap Foundation.