Tijdens het Paasweekend op zondag 1 en maandag 2 april 2018 vindt in Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam het Muizenhuisfestival plaats. De aanleiding voor het festival is de lancering van het boek 'Het Muizenhuis - De haven'. Tijdens het Muizenhuisfestival zijn er van 12-16 uur tal van activiteiten voor het hele gezin (3+) waarbij de muizenhuisvrienden centraal staan.

Doe de Muizenhuis-speurtocht, ga op de foto met Sam & Julia, smikkel van lekkere Muizenhapjes of een Paasontbijt, laat je schminken, knutsel een havenbootje en luister naar voorleesverhalen. Grijp je kans en ontmoet Muizenhuis-auteur Karina Schaapman. Zij vertelt bezoekers alles over het maken van Het Muizenhuis en het decorstuk van het nieuwe boek . Op Eerste Paasdag kunnen bezoekers bovendien naar de Muizenhuis-theatervoorstelling. Alle informatie over het festival is hier te vinden.

Vanaf 1 april te koop: Het Muizenhuis - De haven

Het nieuwe boek 'Het Muizenhuis – De haven' (€16,99) van uitgeverij Rubinstein is vanaf zondag 1 april voor het eerst te koop in Het Scheepvaartmuseum. Hierin gaan Sam en Julia op bezoek bij Opa Zeeman in de haven. Daar is van alles te ontdekken en te doen, want het is Havenweek. Tijdens de Havenweek komen er boten uit verre streken de oogst afleveren. Om dat te vieren wordt er in de haven een heuse bootjesrace georganiseerd en Sam en Julia mogen meedoen. Zij maken een eigen pieremegoggel!

Theatervoorstelling Het Muizenhuis (3+)

Sam en Julia wonen in het Muizenhuis, een wereld op zich. Julia is SUPER nieuwsgierig en REUZE-eigenwijs. Sam is SUPER verlegen en REUZEbraaf. Zij zijn de allerbeste vrienden en delen alles samen. In deze muzikale en tot de verbeelding sprekende voorstelling komt de wereld van het Muizenhuis op een bijzondere manier tot leven. Theatermaakster Mariska Simon trekt alle registers open en neemt jong en oud mee in het verhaal van Sam en Julia. De voorstelling is gebaseerd op de boeken 'Het muizenhuis' en 'Het muizenhuis, Sam & Julia in het theater' is bedacht, gemaakt en geschreven door Karina Schaapman. De voorstelling vindt plaats op zondag 1 april (12 en 15 uur) en is gratis toegankelijk met geldig museumentreebewijs (aanmelden bij de Infobalie, beperkte capaciteit).

Muis vermist! Doe mee met de Muizenhuis-speurtocht

De allerkleinsten zoeken dit weekend in Het Scheepvaartmuseum niet naar Paaseieren, maar naar Sam en Julia. De muizenvrienden hebben zich in het museum verstopt! Kinderen kunnen meedoen met de speurtocht en gaan op zoek naar de muizen. Voor de kinderen is er een vrolijke mini-prijs (op=op). Na de zoekactie in het museum kunnen kinderen genieten van een lekkere muizensnack(popcorn) of zich laten schminken tot muis. Of krijgen zij net zo'n stoer ankertattoo als Opa Zeeman?