Duik in de wereld van Sam en Julia tijdens de Muizenhuis Meivakantie! Vanwege het succes van vorig jaar staat Het Scheepvaartmuseum dit jaar in de meivakantie maar liefst twee weken geheel in het teken van het Muizenhuis.

In het boek het Muizenhuis – De Haven gaan Sam en Julia op bezoek bij opa Zeeman in de haven. Bijzonder is dat het decorstuk uit dit boek in het echt te zien is. Verder zijn er volop Het Muizenhuis-activiteiten voor het hele gezin (3+). Het programma is te vinden op www.hetscheepvaartmuseum.nl/muizenhuis.

Het decor van Het Muizenhuis – De Haven

Het decorstuk van Het Muizenhuis – De Haven is aankomende meivakantie speciaal in Het Scheepvaartmuseum te zien. Tom en Karina Schaapman hebben twee jaar aan deze decors gebouwd. Het werd een heuse wereld met grachten, straten, steegjes en natuurlijk de haven. In totaal is er twintig meter kade gebouwd. Zowel de pakhuizen als het water zijn losse elementen die tijdens de fotografie van het boek aan elkaar werden geschoven. Zo werden er verschillende scenes gecreëerd. In het boek komen oude ambachten aan bod zoals de touwslagerij en leren kinderen de pieremegoggelrace kennen.

Karina Schaapmans toont haar kleine fans hoe zij het Muizenhuis maakt. Beeld: Twycer

Muizenhuisactiviteiten in Het Scheepvaartmuseum

Tijdens de Muizenhuis Meivakantie duiken bezoekers in de wereld van de muisjes Sam en Julia. Er zijn allerlei activiteiten. Kinderen kunnen muizen zoeken in de Muizenhuis-speurtocht in de tentoonstelling 'Haven 24/7'. Ook kunnen zij op de foto met Sam en Julia, kleuren aan een MEGA grote Muizenhuiskleurplaat of meedoen met de Muizenhuisdans. En er is meer te doen. Gezinnen kunnen luisteren naar Muizenhuis-voorleesverhalen of relaxen in de Muizenbioscoop. Op een aantal dagen is Muizenhuis-auteur Karina Schaapman in Het Scheepvaartmuseum aanwezig. Zij vertelt hoe zij Het Muizenhuis heeft gemaakt en signeert de Muizenhuisboeken. Ook kunnen bezoekers mee varen met het stoere stoomschip Christiaan Brunings.

Detail uit decor van Het Muizenhuis - de Haven. Beeld: Twycer.

Extra activiteiten in het Paasweekend

Tijdens het Paasweekend (zaterdag 20 t/m maandag 22 april) zijn er extra activiteiten. Zo kunnen kinderen een ritje maken in de zweefmolen of de theatervoorstelling van Het Muizenhuis bijwonen. In deze muzikale en tot de verbeelding sprekende voorstelling komt de wereld van Het Muizenhuis tot leven. Op zondag 21 april kunnen bezoekers met een museumentreebewijs gratis naar Museum ’t Kromhout (op loopafstand van Het Scheepvaartmuseum) waar speciaal voor de Muizenhuis Meivakantie extra familieactiviteiten zijn. Niet geheel toevallig. Enkele Muizenhuisscènes uit het boek Het Muizenhuis – De Haven zijn geïnspireerd op de scheepswerf ’t Kromhout in Amsterdam.

Praktische informatie

De Muizenhuis Meivakantie in Het Scheepvaartmuseum vindt plaats van zaterdag 20 april t/m zondag 5 mei 2019. Op Koningsdag (27 april) is Het Scheepvaartmuseum gesloten. Alle activiteiten (m.u.v. de theatervoorstelling) zijn gratis toegankelijk met een geldig museumentreebewijs. Elke dag zijn er andere activiteiten. Voor de data en tijden van het programma of een online ticket voor de theatervoorstelling, zie www.hetscheepvaartmuseum.nl/muizenhuis.