Op vrijdag 15 maart a.s. is een landelijke onderwijsstaking. Kinderen die niet naar school kunnen hoeven zich echter niet te vervelen. Het Scheepvaartmuseum verandert voor één dag in de Scheepvaartmuseumschool en geeft de hele dag gratis toegang aan alle kinderen uit het basisonderwijs. Elke begeleider mag, op vertoon van een kind van 4-12 jaar, ook gratis naar binnen! Aan het einde van het bezoek krijgen kinderen een echt ‘schoolrapport’ mee naar huis.

Er is veel te beleven in het museum voor kinderen van allerlei leeftijden. In Het verhaal van de walvis (speciaal voor kinderen 6+) leer je alles over dit grote zoogdier. In Zie je in de Gouden Eeuw vertellen mensen uit een bijzondere tijd hun verhalen, speciaal voor kinderen vanaf 10 jaar. Het leven aan boord is een interactieve tentoonstelling opgezet als een levensgroot bordspel. Klim op van matroos tot kapitein!

Extra activiteiten voor kinderen van 4-12 jaar

De hele dag door - van 10 tot 16 uur - zijn er speciale activiteiten. Er is een Kijk- en ontdektocht door de familietentoonstelling Het verhaal van de walvis. Bij inlevering van de ingevulde kijktocht maken kinderen kans op een leuke prijs.

Roeien op de steiger

Bij mooi weer kan er op de steiger geoefend worden om te leren roeien zoals de roeiers van de Koningssloep. Ook is er een gratis Koningssloep-knutselplaat om mee naar huis te nemen.

Het Scheepvaartmuseum wordt Scheepvaartschool tijdens de stakingsdag van 15 maart 2019

Vragenvuurtje en ronddwalen op het VOC-schip ‘Amsterdam’

Tijdens het ‘vragenvuurtje’ kun je alles wat je altijd wilden weten over het VOC-schip ‘Amsterdam’ vragen aan museumgids Peter. Uiteraard kun je ook zelf lekker ronddwalen met een kijktocht op het VOC-schip ‘Amsterdam’ of op avontuur gaan in een van de andere tentoonstellingen.

Dare to Discover | A VR Journey

De spectaculaire VR tijdreis getiteld Dare to Discover | a VR Journey voert je terug naar de Gouden Eeuw. Tijdens de reis maak je een vlucht over de historische haven van Amsterdam. De VR (aan boord van het VOC-schip 'Amsterdam') is deze dag ook voor iedereen toegankelijk. Aanmelden kan in het museum.

Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum laat zien hoe water werelden verbindt. In prikkelende, interactieve tentoonstellingen ontdekt de bezoeker 500 jaar maritieme geschiedenis. Kijk op de website voor meer informatie: https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/stakingsdag-2019