Herinrichting presentatie: nadruk op collectie, onderzoek en gebouw: Op 10 mei 2019 opent Het Scheepvaartmuseum twee geheel nieuwe vaste presentaties: de Hoofdgalerij met de tentoonstelling Republiek aan Zee en Cartografie & Curiosa.

Republiek aan Zee in de Hoofdgalerij laat zien hoe Nederland als maritieme natie is gevormd. Aan de hand van ruim 50 topstukken vertelt de tentoonstelling het verhaal van de Republiek in de 17e en 18e eeuw. Cartografie & Curiosa laat zien hoe Nederlandse zeevaarders in de 17e eeuw hun weg vonden en hoe deze reizen het Europese wereldbeeld bepaalden. De nieuwe koers van Het Scheepvaartmuseum sluit aan bij de missie van het museum: Water verbindt werelden

De zeeslag bij Gibraltar (25 april 1607), 1622, Cornelis Claesz. van Wieringen (ca. 1575 - 1633). 180 x 488 cm, Olieverf op doek.

Hoofdgalerij: nieuw startpunt van het museumbezoek

De Hoofdgalerij, waar de objecten van Republiek aan Zee te zien zijn, vormt het startpunt vanhet museumbezoek. Meer dan 50 topstukken uit de museumcollectie, waaronder schilderijen, kunstvoorwerpen, scheepsmodellen en wapens, laten zien hoe sterk de Nederlandse samenleving al eeuwenlang is gevormd door water.

Cartografie & Curiosa

De tentoonstelling Cartografie & Curiosa brengt de ontwikkeling van cartografie en de ontmoeting met een nieuwe wereld in beeld en laat zien hoe de kaarten steeds verfijnder werden. Er was aandacht voor de kleinste details en de schoonheid van de illustraties maakt deze stuk voor stuk een kunstwerkje op zich. De kaarten vertellen veel over de reizen die werden gemaakt en over de wetenschap van cartografie. De bezoeker gaat aan de hand van deze eeuwenoude kaarten zelf op reis naar de locaties die de Nederlandse geschiedenis vormden: Zuid-Afrika, Indonesië, Japan, Australië en Brazilië. De indrukwekkende wandkaart van Amsterdam van Pieter Bast uit 1597 vormt het startpunt.

De grote partij in de kamer van het opperhoofd - Kawahara Keiga, ca. 1825

Schatkamer

Het tweede deel van de tentoonstelling omvat het curiositeitenkabinet: een schatkamer vol bijzondere objecten, die werden meegenomen en de onbekende wereld – letterlijk – in huis haalden. Voorwerpen zoals kokosnoten en nautilusschelpen waren zeldzaam en werden als pronkstukken meegebracht. Ze waren zo kostbaar dat ze werden voorzien van een zilveren of gouden montuur. Deze naturalia, waarin kunst en natuur samenkwamen, waren onder verzamelaars het meest geliefd: overtrof de kunst de natuur, of toch andersom? De prachtige verzameling curiositeiten in de tentoonstelling bevat een groot aantal - nog nooit eerder geëxposeerde - objecten uit een privécollectie.

Keerzijden van de 'gouden eeuw'

Het Scheepvaartmuseum laat in de nieuwe presentaties ook de keerzijde van de economische welvaart zien, die zich voltrok onder koloniale overheersing, geweld en slavernij. Om dit verhaal nog beter te kunnen vertellen verwierf Het Scheepvaartmuseum in 2018 twee belangrijke aanwinsten: een portret van Admiraal Cornelis Tromp door Ferdinand Bol met een onbekende man en een sculptuur van een staande figuur van Chinees famille noire porselein. Deze objecten - te zien in de Hoofdgalerij - plaatsen de vaak overbelichte succesverhalen uit onze maritieme geschiedenis in een genuanceerder perspectief.

famille noire-figuur van een staande man, porselein met email. China, Kangxi-periode (1662-1722), circa 1720. Het Scheepvaartmuseum, 2018.0652.

Collectie en gebouw

Een belangrijk aspect van de herinrichting van de tentoonstellingsruimte is het zichtbaarder maken van de oorspronkelijke architectonische kwaliteiten van het monumentale pand uit 1656. Het werd gebouwd als ’s Lands Zeemagazijn, pakhuis voor de Admiraliteit van Amsterdam. Daarna bleef het in gebruik als Magazijn der Marine tot aan de jaren ’70 van de 20e eeuw, toen het werd omgebouwd tot het huidige Scheepvaartmuseum. De nieuwe Hoofdgalerij is gelegen in de Noordvleugel op de begane grond. Vanuit de Hoofdgalerij heeft de bezoeker zicht op het VOC-schip Amsterdam en het nabijgelegen Marineterrein. Dit versterkt de relatie tussen de collectie en het pand.

Een van de meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld

Het Scheepvaartmuseum laat zien hoe water werelden verbindt. Het museum presenteert topstukken uit één van de meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld. Naast tentoonstellingen op historisch vlak toont het museum werk van hedendaagse internationale kunstenaars en vormgevers. Met 350.000 bezoekers per jaar bevindt het museum zich in de top 5 van de meest populaire, leerzame dag attracties van Nederland en is het daarmee een trekpleister voor binnen- en buitenlandse bezoekers.

Opening van De Hoofdgalerij en Cartografie en Curiosa voor publiek: 10 mei 2019

Persbijeenkomst: 7 mei 2019, van 10-12 uur