Op weg naar vaste presentatie over de Atlantische wereld in 2024 - 'Decoding the Atlantic World' door kunstenaarscollectief Sites of Memory

Wat droeg de geschiedenis van ‘de Atlantische wereld’ bij aan de geglobaliseerde samenleving van vandaag? De Atlantische Oceaan verbindt Nederland met de rest van de wereld. In 2024 opent Het Scheepvaartmuseum daarover een nieuwe vaste presentatie. In aanloop naar deze nieuwe presentatie nodigt Het Scheepvaartmuseum verschillende kunstenaars uit hun kijk te geven op de Nederlandse maritieme relaties met het Atlantische gebied.
Het kunstenaarscollectief van Sites of Memory trapt af met Atlantische Vensters #1: Decoding the Atlantic World en heeft de internationale seinvlaggen her-ontworpen en gecombineerd met videowerk.

Vlaggen

De seinvlaggen in de installatie Decoding the Atlantic World bevragen de maritieme geschiedenis en de rol die zij speelt in heden en toekomst; vragen op over macht, taal en eigenaarschap. Het collectief laat verhalen horen over enkele landen rondom de Atlantische oceaan die in het verleden gekoloniseerd zijn door Nederland. De geschiedenis die deze landen verbindt wordt vaak bekeken door een 'westerse' bril. Dat is niet de enige manier om daarnaar te kijken.

Decoding the Atlantic World van het kunstenaarscollectief van Sites of Memory is de eerste in deze serie Atlantische Vensters, en is vanaf 1 juli te zien. De installatie wordt geopend op Keti Koti, de dag van herdenking en viering van de afschaffing van de slavernij in Suriname en op de Antillen. Decoding the Atlantic World is te zien tot 1 januari, de datum waarop in 1860 in voormalig Nederlands-Indië slavernij werd afgeschaft.

Decoding the Atlantic World

Wanneer: 1 juli 2022 tot 1 januari 2023
Wat: Atlantische vensters #1
Door wie: door het kunstenaarscollectief van Sites of Memory, met Jennifer Tosch, Katy Streek en kunstenaars Raul Balai en Jarrett Erasmus.