Koningssloep vaarklaar dankzij succesvolle samenwerking AkzoNobel en Het Scheepvaartmuseum.

Met de inzet van ruim 900 manuren, het schoonmaken en opnieuw vergulden van 298 rozetten, het gebruik van 1.150 blaadjes bladgoud, het vervaardigen van 20 nieuwe riemen, het restaureren van de vergulde ornamenten en het baldakijn en het gebruik van 115 liter verf is de opknapbeurt van De Koningssloep, dankzij de specialistische inzet van AkzoNobel, voltooid. Het kroonjuweel van Het Scheepvaartmuseum is vanaf 15 oktober aanstaande weer te bewonderen in het museum.

Specialist in vakgebied

"Het doel van de opknapbeurt was tweeledig’, legt Oskar Brandenburg, hoofd collectiebeheer, uit: ’De sloep moest zowel vaarklaar als exposabel worden gemaakt. De keuze voor AkzoNobel als specialistische partner was voor ons een logische. AkzoNobel heeft er onder meer voor gezorgd dat de binnenkant en de buitenkant van de romp goed geconserveerd zijn voor de komende jaren en dat de romp en de bilge (het laagste punt in het schip) van de sloep zijn geschuurd en geschilderd".

'Gouden koets te water' klaar voor gebruik

De Koningssloep komt in een speciaal onderkomen te liggen: het schiphuis. Deze wordt drijvend gemaakt en bestaat uit een betonnen bak, waarin het vaartuig zelf 'droog' staat; de bezoekers lopen in het schiphuis vlak langs de sloep. Met de nieuwe opstelling zijn de gouden ornamenten dichterbij dan ooit, waardoor deze goed te bewonderen zijn door het publiek. Nu de renovatie van De Koningssloep is voltooid, kan het vaartuig ook weer als varende staatsiesloep het staatshoofd ontvangen. Hiermee wordt een oude traditie nieuw leven ingeblazen.

Over De Koningssloep

De Koningssloep heeft een grondige onderhoudsbeurt ondergaan. Dankzij een extra schenking van 1 miljoen euro door de BankGiro Loterij, de cultuurloterij, en de inzet van specialisten van International, een van AkzoNobels grootste merken wereldwijd, is dit unieke vaartuig volledig gerenoveerd en geheel gereed om in volle glorie te bewonderen. Hiermee keert een publiekslieveling terug naar Het Scheepvaartmuseum.

Bekijk op YouTube het restauratiefilmpje van de Koningssloep en zie hoe de restauratie tot stand kwam.


Over Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum laat zien hoe de zee de Nederlandse cultuur heeft bepaald. In twaalf prikkelende en interactieve tentoonstellingen ontdekt de bezoeker op zijn eigen manier 500 jaar maritieme geschiedenis. Sfeervolle tentoonstellingen tonen het beste uit de vooraanstaande collecties. Bovendien zijn er speciale tentoonstellingen voor families, zoals 'Het verhaal van de Walvis' en 'Het leven aan boord'. Met zo'n 330.000 bezoekers per jaar bevindt het museum zich in de top 10 van Amsterdamse musea en is daarmee een trekpleister voor binnen- en buitenlandse bezoekers. Het Scheepvaartmuseum is gevestigd in 's Lands Zeemagazijn, een monumentaal gebouw uit 1656 dat werd gebouwd in de Gouden Eeuw. De Amsterdamse Admiraliteit gebruikte het pand voor het bevoorraden van de schepen en het is daarmee de perfecte locatie voor het museum.

Over AkzoNobel

AkzoNobel is een internationaal vooraanstaande verf- en coatingsonderneming en een belangrijk producent van specialistische chemicaliën. Vanuit een eeuwenlange expertise voorzien zij industrie en consumenten wereldwijd van innovatieve producten en duurzame technologieën om te voldoen aan de groeiende behoeften van de snel veranderende planeet. Het hoofdkantoor van AkzoNobel staat in Amsterdam en er zijn circa 46.000 medewerkers verspreid over 80 landen. Tot de merken behoren bekende namen als Flexa, Sikkens, International, Interpon en Jozo. Het bedrijf heeft een permanente leiderschapspositie op het gebied van duurzaamheid van waaruit het zich inzet voor een hogere kwaliteit van leven en betere leefbaarheid in steden. www.akzonobel.nl

Publicatie foto's onder vermelding van: foto: René Gerritsen

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en tentoonstellingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Het Scheepvaartmuseum maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees onze cookieverklaring.